Tanárképzés
Tanárképzés
Szombathelyen több mint fél évszázados hagyománya van a pedagógusképzésnek. Az ELTE Savaria Egyetemi Központ képzéseinek egyik kulcsterülete ma is ez. Intézményünk sok évtizede szakmailag felkészült és hiteles tanárokat bocsát ki, akik eddig is sikeresen helytálltak és helytállnak ma is a magyar közoktatás – köznevelés különféle területein, régión belül és azon túl. A Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ keretein belül folyó elméleti pedagógusképzést a Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziummal, valamint a nyugat-magyarországi régióban lévő több mint 100 partneriskolával együttműködve szervezett gyakorlatok teszik teljessé. Célunk, hogy hallgatóink számára vonzóvá tegyük a tanári pályát, képzéseinkkel felkészítsük őket a pedagógus életpályára, kutatásainkkal, szakmai fejlesztéseinkkel pedig segítsük őket céljaik sikeres megvalósításában.
A Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központban folyó tanárképzés egységben értelmezi a pedagógusképzésben az elméleti és gyakorlati oktatást, a köznevelés irányából érkező módszertani igények és irányok kutatását, és a kutatási eredményekre épített fejlesztéseket, szolgáltatásokat. A modell egy olyan pedagógus életpályamodellt támogat, amelyben az osztatlan tanári képzés, a bevezető gyakornoki szakasz és az életpálya végéig történő szakmai fejlesztés (rövid ciklusú tanárképzés, szakirányú továbbképzés, mentorálás, egyéni és csoportos tanácsadás, stb.) egységes rendszert alkot. A Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központban tutori rendszer működik, amely kitüntetetten figyel a hallgatókra, végig követi egyetemi tanulmányaikat a belépéstől a záróvizsgáig és folyamatos szakmai támogatást nyújt a képzés alatt. Ez a modell az Európai Uniós irányelvekkel is összhangban van.
Általános ügyek
Közösségi pedagógiai gyakorlat
Közösségi pedagógiai gyakorlat leírása | |
OTAK befogadó nyilatkozat | DOCX |
OTAK munkáltatói igazolás mentességhez | DOC |
OTAK teljesítésigazoló lap | DOC |
RTAK befogadó nyilatkozat | DOCX |
RTAK munkáltatói igazolás mentességhez | DOC |
RTAK teljesítésigazoló lap | DOC |
Pályaszocializációs gyakorlat
Pályaszocializációs gyakorlat 1. – Tanár leszek | |
Pályaszocializációs gyakorlat 1. – Tanár leszek Partnerintézmény útmutató | |
Pályaszocializációs gyakorlat 1. – Tanár leszek Hallgatói segédlet | |
Pályaszocializációs gyakorlat 1. – Tanár leszek Oktatói ajánlások |
Pályaszocializációs gyakorlat 2. – Iskolák és tanuló közösségek | |
Pályaszocializációs gyakorlat 2. – Iskolák és tanuló közösségek Partnerintézmény útmutató | |
Pályaszocializációs gyakorlat 2. – Iskolák és tanuló közösségek Hallgatói segédlet | |
Pályaszocializációs gyakorlat 2. – Iskolák és tanuló közösségek Oktatói ajánlások |
Csoportos tanítási gyakorlat
Iskolai szakterületi gyakorlat
Dokumentáció a 2022 előtt felvett hallgatóknak |
|
Iskolai gyakorlat leírása | |
- OTAK befogadó nyilatkozat külső gyakorlóhely esetén | DOCX |
- OTAK tanítási ütemterv minta | DOCX |
- OTAK igazoló lap | DOCX |
- OTAK értékelőlap | DOCX |
- RTAK befogadó nyilatkozat külső gyakorlóhely esetén | DOCX |
- RTAK tanítási ütemterv minta | DOCX |
- RTAK igazoló lap | DOCX |
- RTAK értékelőlap | DOCX |
Dokumentáció a 2022 után felvett hallgatóknak |
|
Iskolai gyakorlat leírása | |
- OTAK befogadó nyilatkozat külső gyakorlóhely esetén | DOCX |
- OTAK tanítási ütemterv minta | DOCX |
- OTAK igazoló lap | DOCX |
- OTAK értékelőlap | DOCX |
Iskolai gyakorlat leírása (vezetőtanároknak és pedagógiai gyakorlattal nem rendelkező hallgatóknak) (RTAK) | |
Iskolai gyakorlat leírása (vezetőtanároknak és pedagógiai gyakorlattal rendelkező hallgatóknak) (RTAK) | |
Tanítási ütemterv (RTAK) | DOCX |
Befogadó nyilatkozat külső gyakorlóhely esetén (RTAK) | DOCX |
Igazolólapok (RTAK) | DOCX |
Értékelőlap (RTAK) | DOCX |
Összefüggő egyéni gyakorlat
OTAK egyéni gyakorlat leírása 2013-2021-ig felvett hallgatóknak | |
OTAK egyéni gyakorlat leírása 2022-től felvett hallgatóknak | |
OTAK felkérő levél | DOC |
OTAK befogadó nyilatkozat | DOCX |
OTAK igazoló lap | XLSX |
OTAK bejelentő lap a bemutató óráról | DOCX |
OTAK jegyzőkönyv a bemutató óráról | DOCX |
OTAK értékelőlap | DOCX |
RTAK egyéni gyakorlat leírása a 2022-ben felvett hallgatóknak | |
RTAK egyéni gyakorlat leírása a 2023-tól (és részben a 2022-ben felvett hallgatóknak) | |
RTAK befogadó nyilatkozat | DOCX |
RTAK igazoló lap | XLSX |
RTAK bejelentő lap a bemutató óráról | DOCX |
RTAK jegyzőkönyv a bemutató óráról | DOCX |
RTAK értékelőlap | DOCX |
RTAK felkérő levél | DOC |
Gyógytestnevelés szakos hallgatók gyakorlatának segédletei | |
Gyógytestnevelés végzettséggel rendelkező pedagógusok listája | EXCEL |
Portfólió
Portfólió tartalmi követelményei | DOCX |
Hallgatói segédlet a portfólióhoz | DOCX |
Eredetiségnyilatkozat | DOCX |
Portfólió értékelőlap | DOCX |
Borítólap minta | DOC |
Tanári kompetenciák |
Szakdolgozat
Szakdolgozat követelményei | |
Borítólap minta | DOC |
plágium nyilatkozat | DOC |
bírálati lap témavezető | DOCX |
bírálati lap opponens | DOCX |
Záróvizsga
Partnerintézmények
ISKOLAI GYAKORLATOK - TANÍTÓ
Digitális Nagyköveti Program
Mi a program célja?
A Digitális nagyköveti program célja a tanár szakos egyetemi hallgatók támogatása az oktatásban alkalmazható digitális megoldások használatában a tanulási-tanítási folyamatban. A program fő feladatai közé tartozik a tanár szakos hallgatók motiválása a digitális eszközhasználatra; az élethosszig tartó tanulás képességének a fejlesztése online tanulási formák segítségével; a szaktárgyhoz kapcsolódó digitális felületek, alkalmazások megismerésének a segítése; a magabiztos és hatékony digitális eszközhasználat kialakítása, az online tanulási formák integrálása az oktatásba. A programelemek előzetes jelentkezést követően ingyenesen vehetők igénybe.
Kik a digitális nagykövetek?
Digitális nagykövetek azok az egyetemi oktatók, gyakorlóintézményi vezetőpedagógusok és tanár szakos hallgatók, akik folyamatosan lépést tartanak az oktatástechnológiai újdonságokkal, értik a digitális megoldások hatását a szaktárgyi feladatokra és saját tudásukra, valamint képesek diákjaikat is felkészíteni a digitális eszközök használatára, online tanulási formák megvalósítására.
Bemutatkozás:
Név, eléhetőség, bemutatkozás | Fogadóóra | Jelentkezés |
---|---|---|
Dr. Baráth Zsolt
2023. szeptember 01-je óta dolgozom az ELTE Savaria Egyetemi Központ Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központjában, a Történelem Tanszék oktatójaként. Szűkebb kutatási területem a kora újkori magyar hadtörténet, ezen belül is főként az oszmánellenes védelmi rendszer története, valamint a kora újkori környezettörténet. Ehhez kapcsolódva mindenekelőtt a kora újkori magyar és a kora újkori egyetemes történelem oktatása tartozik a feladataim közé. A digitális kompetencia fejlesztése nemcsak a kutatásban jelent segítséget, de a mai információbő világban nélkülözhetetlen is, mivel az elektromos média magabiztos kezelése és alkalmazása segít kialakítani a logikus gondolkodást, az információk keresését és megfelelő módon történő értékelését és nem utolsó sorban ezek adekvát továbbadását. Ilyetén a digitális pedagógia - amely elsősorban a digitális környezet használatára és befogadására készít fel - nagyban hozzájárul a kommunikációs készségek fejlődéséhez is. |
keddenként 9:30-10:30 (kéthetente) A épület 1. emelet 120-as terem
2024.02.20. 2024.03.05. 2024.03.19. 2024.04.16. 2024.04.30. 2024.05.14. 2024.05.28. 2024.06.11. 2024.06.25. |
barath.zsolt@sek.elte.hu |
Dr. Gönye Zsuzsanna
Matematikusként és középiskolai matematika tanárként végeztem Szegeden, majd matematikából szereztem Ph.D. fokozatot az Egyesült Államokban a Stony Brook University-n. 2007-től dolgozom a szombathelyi felsőoktatásban, az ELTE Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ Matematikai Tanszékének egyetemi docense vagyok. Matematikusként és matematika tanárként is célom, hogy hallgatóinkkal, diákjaimmal megszerettessem a matematikát, felkeltsem a matematika szak illetve a tanári hivatás iránti érdeklődésüket. Célom, hogy az új generációkat is hatékonyan módszerekkel tudjuk oktatni, ezért folyamatosan újítom eszközeinket és módszereinket. |
csütörtökönként online- Teams
2024.02.22. 2024.03.07. 2024.03.21. 2024.04.04. 2024.04.17. (szerda) 2024.05.02. 2024.05.16. 2024.05.30. 2024.06.13. 2024.06.27. |
https://gonyezsuzsanna.youcanbook.me |
Dr. Kovács Gábor
Az ELTE BDPK Földrajzi Tanszékének adjunktusa vagyok. Korábbi munkáimban geográfusként és térképészként is fontosak voltak a digitális megoldások, hiszen könnyebbé tették a térképek elkészítését és a földrajzi vizsgálatok elvégzését is. Ma a tananyag szemléltetéséhez használom a digitális technikát, hiszen segítségével bármilyen tájra elutazhatunk és bármilyen földrajzi folyamatot modellezni tudunk. A köznapi életben is kiemelt fontosságú a digitális technológia, hiszen az ügyintézés, a szórakozás, az oktatás, összefoglalva minden digitális. |
csütörtökönként
2024.02.22. 2024.03.07. 2024.03.21. 2024.03.26. (kedd) 10:00-12:00 2024.04.25. 2024.05.08. (szerda) 2024.05.23. 2024.06.06. 2024.06.20. |
kovacs.gabor@sek.elte.hu |
Málics Viktória Nappali tagozatos hallgató vagyok az ELTE BDPK intézményében. Jelenleg a nyolcadik félévemet teljesítem a magyar-történelem szakos tanárképzésben. Célom, hogy a tanítás során a lehető leghasznosabban alkalmazzam a digitális környezet nyújtotta erőforrásokat, ezáltal is színesítve a tanórákat és segítve a tanulási – tanítási folyamatot. |
péntekenként
2024.02.23. A ép. fsz. 014A 2024.03.08. 2024.04.19. 2024.05.03. 2024.05.17. 2024.05.31. 2024.06.14. |
https://viktoriamalics11.youcanbook.me/ |
Mór Máté
Negyedéves földrajz-történelemtanár szakos hallgató vagyok. Tanulmányaim során számos alkalommal vált szükségessé a digitális eszközök, alkalmazások használata, melyek megléte megkönnyítette az eddig itt töltött éveimet. Igyekszem az ezen szoftverekhez és weboldalakhoz kapcsolódó kérdéseket megválaszolni, és hallgatótársaimat tanácsokkal, és az említett eszközök bemutatásával segíteni. |
szerdánként C épület földszint 008-as terem
2024.02.21. 2024.03.06. 2024.03.20. 2024.04.03. 2024.04.17. 2024.05.15. 2024.05.29. 2024.06.12. 2024.06.26. |
mormate@student.elte.hu |
Sárközi Balázs Dezső
Az ELTE SEK Irodalomtudományi Tanszékén tanársegédként 19. századi, 20. századi magyar irodalmat, kortárs irodalmat, valamint az irodalomtanítás szakmódszertanát tanítom. Fő kutatási területem Pilinszky János költészete, a késő modern magyar líra tendenciái, valamint az irodalomdidaktika kérdésköre. Emellett részmunkaidőben a közoktatás keretein belül is tanítok. A digitális pedagógia iránti érdeklődésem két irányból is motivált: egyrészt a kutatási területemen belül foglalkoztam a digitális bölcsészet, a digitális filológia területével (Pilinszky János munkásságával kapcsolatban), másrészt tanári praxisomban és az irodalomdidaktikai érdeklődésem területén is nagyon fontosnak tartom a digitális lehetőségek, az információs és kommunikációs technológia aspektusainak megismerését, hatékony felhasználását. Mindazonáltal nagyon fontosnak tartom a digitális ártalmak, függőségek felderítésének, megértésének, hangsúlyozásának kérdéskörét is. |
hétfőnként online- Teams
2024.02.19. 2024.03.04. 2024.03.18. 2024.04.15. 2024.04.29. 2024.05.13. 2024.05.27. 2024.06.10. 2024.06.24. |
sarkozi.balazs@sek.elte.hu |
Tematikus foglalkozások |
|||
---|---|---|---|
TÉMA, RÖVID LEÍRÁSSAL |
KI TARTJA? |
MIKOR, MILYEN FORMÁBAN ÉS HOL? |
JELENTKEZÉS |
Játsszunk! Szabadulószoba vagy Kahoot? Próbáljuk ki! | Dr. Gönye Zsuzsanna |
2024.04.05. (péntek) |
https://gonyezsuzsanna.youcanbook.me |
A könyvtár és levéltár helye a digitális világban |
Dr. Baráth Zsolt | 2024.04.18. (csütörtök) 16:00-19:45 A épület 2.emelet 231 |
barath.zsolt@sek.elte.hu |
Matematikai szövegek szerkesztése LaTeX segítségével | Dr. Gönye Zsuzsanna |
2024.04.18. (csütörtök) |
https://gonyezsuzsanna.youcanbook.me |
A levéltár és a digitális kutatási lehetőségek | Dr. Baráth Zsolt | 2024.06.10. (hétfő) 13:00-16:45 online – YouTube |
barath.zsolt@sek.elte.hu |
Pilinszky János és tanítása a digitális térben - Digitális filológia A tanulási és tanítási folyamatot segítő játékos feladatok készítése az online térben |
Sárközi Balázs Dezső Málics Viktória |
2024.04.30. (kedd) 17:00-20:45 A épület 1.emelet 116 |
sarkozi.balazs@sek.elte.hu |
Digitalizációs ártalmak a közoktatásban |
Sárközi Balázs Dezső Málics Viktória |
2024.05.07. (kedd) |
sarkozi.balazs@sek.elte.hu |
Térképek, ábrák készítése tanórákhoz, leadandóhoz, szakdolgozathoz |
Dr. Kovács Gábor Mór Máté |
2024.04.25. (csütörtök) |
kovacs.gabor@sek.elte.hu |
Google Earth az oktatásban |
Dr. Kovács Gábor Mór Máté |
2024.05.30. (csütörtök) 11:00-16:00 C épület 2. emelet 218 |
kovacs.gabor@sek.elte.hu |
A program az
RRF-2.1.2-21-2022-00023 Gyakorlatorientált felsőfokú képzés infrastrukturális és készségfejlesztése az ELTE-n
című projekt keretében valósul meg.