Oktatás

Oktatás

Magyar Irodalomtudományi Tanszék • Oktatás

KÉPZÉSEINK

  • Magyar nyelv és irodalom szakos tanár (10 félév)

  • Magyar nyelv és irodalom szakos tanár - tanári mesterképzés (2 és 3 félév)

Bővebben a Képzések menüpont alatt.

 

A szakdolgozatvédés előkészületének főbb szempontjai:

  1. A védés a szakdolgozat bemutatásával kezdődik, amely kb. 8-10 percet vesz igénybe. Ehhez célszerű írásban elkészített vázlattal felkészülni, amelyet azonban a védéskor szabadon kell előadni és/vagy ismertetni. A védéskor a jelölt kézbe veheti a szakdolgozatát, ha abból idéz vagy arra egyéb módon hivatkozik. A védéshez elkészítendő bemutatásnak a következő dolgokra célszerű koncentrálnia:

    1. A téma aktualitásának indoklása
    2. A szakmai előzmények vázlatos felelevenítése, megemlítése
    3. A korpusz
      1. gyűjtésének módja
      2. források (ha gyűjtés, akkor az adatközlők szociodemográfiai bemutatása)
      3. filológiai kezelésének, feldolgozásának módja
    4. A dolgozat lényegre törő tartalmi ismertetése
    5. Az eredmények összefoglalása
  2. A bemutatás után a jelöltnek lehetősége nyílik a bírálatban felvetett kérdésekre reagálni. Ha a bíráló negatív észrevételeket tett, akkor erre is célszerű kitérni, mégpedig olya módon, hogy a jelölt:
    1. egyetértését fejezi ki;
    2. ellentmond a bírálatban megfogalmazottaknak.

Ez utóbbi esetben érvelnie kell saját igaza mellett, vagyis szakmai érvekkel alátámasztani, miért azt a megoldást választotta. Ilyenkor a szakirodalmi előzmények közül mások hasonló eljárására is hivatkozni lehet.

  1. A védés végén illik megköszönni, a konzulensnek és egyéb, a munka elkészítésében segítő személyeknek, szervezeteknek a dolgozat elkészítéséhez nyújtott esetleges segítségét.

 

A magyar szak mindmáig intézményünk egyik legtöbb hallgatót vonzó szaka. A régióban több évtizede meghatározó és hosszú ideig kizárólagos szerepet töltöttünk be a magyar szakos tanárképzésben, illetve Szombathely város és a vármegye, valamint a határainkon túli magyar területek vonzáskörzetében a szakmai képzésen túl a kulturális életben is.  Szakmai igényességre és a hallgatóinkkal való személyes kapcsolatteremtésre törekszünk, hogy a szakunkat választó hallgatóinknak biztosíthassuk a tartalmas egyetemi esztendőket és a sikeres jövőt. 2022-ben ünnepeltük tanszékekeink 50. jubileumi évfordulóját. https://sek.elte.hu/content/otvenedik-tanevuket-unnepeltek-a-magyartanszekek.t.24915

 

Magyar Irodalomtudományi Tanszék

Az alapítás óta eltelt több mint fél évszázad alatt számottevő oktatási és kutatási tapasztalat halmozódott fel tanszékünkön. A Magyar Irodalom Tanszék a főiskola alapító tanszékei közé tartozott, s a magyar felsőoktatási hagyományoknak megfelelően gondozta a magyar nyelv és irodalom főiskolai majd egyetemi szintű képzését, képezte az általános iskolai, illetőleg a középiskolai magyartanárokat.

A Magyar Irodalomtudományi Tanszék meghatározó szerepet játszott és játszik a régió irodalmi és kulturális életének formálásában, a hagyományok őrzésében és fenntartásában. Folytatja a hajdani kollégák: dr. Cs. Nagy István, dr. Láng Gusztáv, dr. Lőrinczy Huba, dr. Tverdota György tanszékvezetők, dr. Goda Imre, dr. Molnár Károlyné tevékenységét, irodalomtörténeti kutatásait, nagy súlyt helyez a határon túli irodalom megismertetésére, illetve a dr. habil Fűzfa Balázs nevéhez kötődő élményközpontú irodalomtanítási, módszertani kutatásokra. 

Hallgatóink országos tanulmányi versenyeken elért kimagasló eredményei méltóképpen tükrözik tanszékünk tudományos, oktatói és képzési tevékenységének színvonalát.

Jelenleg hat oktató látja el a tanszéki, illetőleg a tudományterülethez kapcsolódó oktatási feladatokat. Oktatóink közül többen vettek, vesznek részt országos, sőt nemzetközi bizottságok, kutatócsoportok munkájában. Számos helyi konferenciát, tudományos tanácskozást, felolvasóülést szervezünk, amelyeknek anyagát rendszeresen publikáljuk. Intézetünkben nagy hagyománya van a tankönyvírásnak is.

Jó a kapcsolatunk a honi egyetemeken működő intézetekkel, s folyamatosan bővítjük a nemzetközi együttműködést a határainkon túli egyetemekkel.

A tanszék az ELTE-vel történt integráció után szervezetileg a Bölcsészettudományi Kar Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetéhez tartozott átmenetileg.  2019 februárjától – a Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ (továbbiakban: BDPK) szervezeti egysége. A tanszéket jelenleg Czetter Ibolya vezeti.

 

Képzési tevékenység

Oktatási feladataink alapvetően két fő szakterület között oszlanak meg: a tanárképzés, azon belül is leginkább a magyar szakos nappali és levelező tagozatos (rövid ciklusú képzés) tanárjelöltek szakmai felkészítése, illetőleg a tanító szakos hallgatók tanszékünk profiljába vágó bizonyos tantárgyainak ellátása. Az úgynevezett közös tárgyak (Bevezetés a filozófiába, Az irodalomtudomány alapjai) gondozói is tanszékünk oktatói.

 

Képzési portfólió

Az ELTE Savaria Egyetemi Központjának, illetve a Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központnak elődintézményében, a Berzsenyi Dániel Főiskolán 1973 óta folyt főiskolai szintű, magyar nyelv és irodalom szakos képzés. 2009 szeptemberétől a kétciklusú képzésben magyartanári mesterképzést indítottunk nappali és levelező tagozaton. 2016-tól az osztatlan tanárképzés bevezetésével a 4+1-es általános iskolai tanári végzettséget adó, 2018-tól az 5+1-es középiskolai tanári végzettséget adó képzést is folytattunk, 2020 óta az egységes tanárképzésben az 5 éves képzést vezették be, s a rövid ciklusú levelező képzésben eleinte a 2 és 4 féléves képzésben, most pedig a 2 és 3 féléves képzésben is vannak hallgatóink. Fő feladatunk az osztatlan magyartanári képzés megerősítése, illetve az átoktatásban segítjük más szakok tanulmányi programjának megvalósítását, nagyobb mértékben a tanító szakot, de a Vizuális Művészeti Tanszékre, illetőleg a Történelem Tanszékre is átoktatnak kollégáink.

17 osztatlan szakpáron folyik képzés az intézményben, a legnépszerűbb párosítások a történelemtanár-magyartanár, angol nyelv és kultúra tanár-magyartanár, valamint ének-zene tanár-magyartanár, illetve rajz- és vizuáliskultúra-tanár-magyartanár. A német nyelv és kultúra tanár is felfutóban, megerősödőben van.

 

Képzési eredményesség

Tanszékünk oktatási stratégiáját a magas szakmai színvonal elérése és megtartása jellemezte, a nyelv- és irodalomtudomány eredményeinek közvetítését és alkotó művelését, azok továbbfejlesztésére képes értelmiségiek kinevelését tartotta legfőbb feladatának. Munkánk eredményét igazolják a pályán sikeresen helytálló, elismerést szerzett volt tanítványaink, akik közül sokan a szakma rangos képviselői lettek. Az eddigi akkreditációs eljárások során a szak mindig kiváló minősítést kapott.

 

Kutatási tevékenység

Barták Balázs az irodalomelmélet, irányzattörténet területén oktat, a pszichoanalitikus irodalomtudomány a fő kutatási profilja.

Dr. Czetter Ibolya PhD kutatási területe a stilisztika, a retorika, az alakzatkutatás, a 20. századi irodalmi nyelv, Márai Sándor és Kristóf Ágota életműve.

Nagy Anna kutatásai elsősorban a vizuális kultúra működésmódjára irányulnak, egyúttal kiterjednek az irodalom és a társművészetek, valamint az irodalom és a populáris kultúra közötti kapcsolatrendszer vizsgálatára is.

Dr. Sárközi Balázs a késő modern magyar líra, irodalomtanítás módszertana területen kutat és publikál.

 

Dr. habil. Schiller Erzsébet a modern magyar irodalom kutatója, s önálló kötetei jelentek meg a magyar–orosz irodalmi kapcsolatok témában. Műfordítóként is számos kiadvány jegyzi a nevét.

Dr. Sturm László PhD (kandidátus) a Kortárs folyóirat szerkesztője, kutatásai: a XIX.-XX. század fordulójának magyar irodalma, a XX. sz. és a jelen irodalma, a XVII.-XIX. sz. egyes alkotói és művei, regionális irodalmak.

 

Tehetséggondozás:

tanszékünk mindig nagy gondot fordított a tehetséggondozásra, 2011—2015 között hat nagy konferenciát szerveztünk az ELTE BTK-val közösen, a Debreceni Egyetem bevonásával. Diákkonferenciáink is a tanszék szervezésében kerültek sorra, Arany János, Ady Endre és Pilinszky után Radnóti Miklós életműve volt a téma, 2023-ban a bicentenárium alkalmával Petőfi 200, valamint Madách 200 konferenciát és kerekasztal-beszélgetést szerveztünk a gyakorló iskolai és mentortanárok bevonásával. Újraindítottuk a Németh László Szakkollégiumot, amely 2011—2017-ig működött. S a tanszéki műhelymunka eredményeként alakult meg a hallgatók által kezdeményezett SEK Poetry szavalóverseny, valamint a Savaria Irodalmi Műhely. Az itt tevékenykedő hallgatók önálló online folyóiratot alapítottak, amely országosan ismert online újság lett, az f21. 4 évvel ezelőtt a Weöres Sándor Színház színészeivel színjátszókört alapítottunk: Szinesztézia néven, s nagy sikerrel megtartottuk a bemutatót, Ilf—Petrov szerzőpáros: Érzéki szenvedély című darabját.  A pandémia előtt minden évben kiosztottuk a dr. Bariska Mihály-díjat, amelyet egy, a kutatásban is tehetséges 3., illetve 4. évfolyamos, nyelv vagy nyelvészet szakos hallgatónak ítélünk oda.

Sturm László kolléga több hallgatónkat segített hozzá a Kortárs folyóiratban publikáláshoz, pályaindulásukat , doktori iskolába jelentkezésüket is támogatva.

A 2023-as év a OTDK-n is kimagasló eredményeket hozott: az Angol irodalom II. tagozatban szombathelyi siker született: Szemerics András A lovecrafti mitopoézis értelmezési lehetőségei az Álomföld-ciklusban című pályamunkájával egyértelmű győzelmet aratott. (Témavezetője Nagy Anna.) Czita Virág (felkészítő: Schiller Erzsébet) és Sági Manuéla (felkészítője: Tóth Péter) is eredményesen szerepeltek a megmérettetésen. Koós Ildikó tanítványa, Zsiray Barbara oktatásmódszertan területén ért el kimagasló eredményt. A tanítási módszerek játékos megújításával érte el nagy sikerét, aki jelenleg az ELTE SEK némettanár szakos hallgatója, az ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanítója. Az Országos Tudományos Diákköri Tanács a legrangosabb kitüntetéssel, Pro Scientia Aranyéremmel ismerte el munkáját.

A 27. OTDK-n Weiland Máté Az irodalom tantárgy pedagógiája tagozat első helyezettje lett a  Tanulás- és tanításmódszertani — tudástechnológiai szekcióban, amelyet Nagykőrösön, 2025. április 14-16-án rendeztek.  Témája: A János vitéz és a Toldi nyelvezete, és a mai iskolai oktatás.  (Felkészítő tanára: Tóth Péter) Eredményesen szerepelt  a Szegeden 2025. április 15—17-ig megtartott konferencián a Humán tudomány szekcióban Málics Viktória, aki a Pragmatika, alkalmazott nyelvészet tagozatban Hol az igazság? Félrevezetés és manipuláció a bulvár szalagcímeiben című előadását tartotta meg. (Felkészítő tanára: Czetter Ibolya)

 

 

2025.04.25.