Magyar szakos diplomával rengeteg út nyílik meg előtted

Kleinhappel Miklós | 2021.02.12.
Magyar szakos diplomával rengeteg út nyílik meg előtted

Gondoltad volna, hogy magyar szakosként az ELTE szombathelyi campusán nem csak azt tanulhatod meg, hogyan legyél jó és sikeres tanár a 21. században, hanem a képzés során megszerzett általános tudásokat és képességeket számos más pályán is kamatoztathatod? Lehetsz akár pályázati tanácsadó újságíró, PR-os, rendezvényszervező, személyi asszisztens, tolmács, fordító, HR-asszisztens, hogy csak néhány lehetőséget említsünk. 

A magyar (irodalom és nyelvészeti) tanszékeken élményközpontú oktatás folyik, hiszen ezt a tárgyat nem is lehet másképp tanítani. Felkészült, a szakterületükön elismert oktatók várják az egyetemistákat. Nekik köszönhető, hogy még a sokak által unalmasnak tartott nyelvészeti órákon is izgalmas világ tárul fel a hallgatók előtt. 

Ezt erősíti meg Gaál Flóra, aki arról mesél, hogy a tanszék szervezésében többnapos nyelvjárásgyűjtésen vett részt Ausztriában, Felsőőr környékén, ahol a magyarlakta területeken tájszavakat gyűjtöttek, bepillanthattak az ottani emberek mindennapjaiba..  

„Nem számítottunk rá, de nagyon jó buli volt”

– mondja, utalva arra, hogy a szakmai munka mellett a szórakozásra is jutott idő.  

Emlékezetesnek bizonyult egy idős bácsinál tett látogatásuk. A férfi harcolt a második világháborúban, a felesége pedig operaénekesek gyermeke. Együtt körbe utazták a világot. Élményeiről a férfi a generációs különbségek ellenére hosszasan elbeszélgetett az egyetemistákkal.  

A mozgalmas élettörténetet megismerve Flóra megállapítja:

mi, magyarok, mindenhol a világon magyarok vagyunk, hiába vannak köztünk országhatárok.  

Eremiás Ildikó egyértelműen azért választotta a magyar szakot, hogy pedagógus legyen.  

„Tizenegy évesen egyik reggel úgy keltem fel, hogy tanár leszek”

– idézi fel.  

Ildi már az általános iskolában is nagyon szerette a magyarórákat, sokakkal ellentéteben nem csak az irodalmat, hanem a nyelvtant is. Számára magyartanára szakmai tudása és személyisége jelentette a motivációt.  

„Ő végtelenül okos nő, és olyan tanári mintát testesít meg, amivel minden diáknak találkoznia kell” – foglalja össze Ildi azt, hogy a tanárnő egyenlően bánik a gyerekekkel, segítőkész, kellőképpen szigorú, kompromisszumkész, és ami véleménye szerint kulcsfontosságú: szakmailag hiteles.  

Ildi nem titkolja, ő is olyan pedagógussá szeretne válni, mint egykori magyartanára, és úgy érzi, az ehhez szükséges óriási szakmai tudást az ELTE szombathelyi campusán elsajátíthatja.  

Gombor Bálint másik nézőpontból közelíti meg a magyar szakon megszerezhető tudás hasznosításának kérdését.  

Úgy látja, egyre többféle technológia rendelkezik hangalapú irányítással. Például már majdnem minden okostelefon szoftverének van beszédfelismerés- és virtuális asszisztens funkciója, amelynek köszönhetően bármire megkérhetjük a telefonunkat, csupán a hangunkkal. Ezt a virtuális asszisztenst már a legújabb okos otthonokban és autókban is megtaláljuk.  

„Sokan bele sem gondolnak, milyen bonyolult munka eredménye az, hogy a telefon vagy az autónk megértse az adott nyelven, amit mondunk, legyen akármilyen a kiejtésünk vagy az akcentusunk”

– szemlélteti Bálint a nyelvészet fontosságát, valamint azt, hogy ha valaki magyar szakosként végez, akkor rengeteg út nyílik meg előtte a munkaerőpiacon.  

Kezdetnek pedig a beszédfelismerő szoftverek és a nyelvészet kapcsolata remek szakdolgozati téma lehet. 

A magyar szakos hallgatóknak tanszéki támogatással számos lehetőségük adódik arra, hogy személyes ambícióikat is kiélhessék.  

Görög Alexandra több példát is sorol.  

„A helyesírási és a Radnóti-konferenciákra készülve oktatóim készséggel álltak mellettem, és segítették tudásom elmélyítését. Hallgatói megkeresésre indult el a mondatelemző szemináriumi óra, amelyen grammatikai tudásunkat mélyíthetjük el.” 

Alexa beszél az előző félévben a tanszékükhöz kötődően megalakult színjátszókörről, amelynek nem csupán magyaros hallgatók a tagjai, mégis úgy tudnak együtt dolgozni, mintha egy nagy család lennének. Két irodalom iránt lelkesedő hallgatótársa három oktatóval karöltve most alakította meg az Üvegkarc Műhelyt, amely szintén felkeltette az érdeklődését. Idén új erőre kap a Nyelvészeti Diákműhely is, amelynek keretében kirándulások, nyelvjárások szervezése és konferenciák lebonyolítása szerepel a tervek között. 

Fotónkon bal oldalon fentről lefelé Gombor Bálint, Görög Alexandra és Gaál Flóra, jobb oldalon Eremiás Ildikó
 

Ha még többet szeretnél tudni az ELTE szombathelyi magyar tanszékeiről, kattints: 

– Magyar Irodalomtudományi Tanszék

– Magyar Nyelvtudományi Tanszék

Legyél te is ELTE-s Szombathelyen!