GYIK

GYIK - Zenepedagógiai Tanszék

A zenei tárgyakkal kapcsolatos 25 leggyakoribb kérdéskör

 

1. Hogyan lehet hiteles forrásból és sikeresen felkészülni a pályaalkalmassági vizsgálatra?

Az ELTE SEK BDPK Zenepedagógiai Tanszékének felvételi előkészítője teljes körű komplex, szakmai útmutatást ad a jelentkezők számára lehetőségként: szempontrendszert, feltérképezést, ismereteket, segédanyagokat és gyakorlati vezetést (eszközkészlet). A felvételizők közös foglalkozásokon anyagokat és módszereket ismernek meg, míg az órák közötti időben egyéni adottságaik és szorgalmuk mentén készülnek, fejlesztve készségeiket. A felkészülési idő egyénenként eltérő, készségtárgy lévén fél, egy, két év egyaránt lehet. Legoptimálisabb a komplex felkészülés, mely a készségek felélesztését és fejlesztését oldott közegben, tapasztalati alapon valósítja meg, a jelentkezők folyamatos tevékeny részvételével. Oktatói visszajelzés mentén pontos zenei önkép, módszerek s eszközkészlet kerül megismésre. Ha a pedagógushivatás az álma, javasolt a tanszékkel való kapcsolatfelvétel és egyeztetés.

Jelentkezés: alkalmassagi.elokeszito@sek.elte.hu   

Felvételi felkészülés anyaga: https://sek.elte.hu/zenepedagogia/felveteli alkalmassági vizsga fül


2. Milyen szempontok mellett lehet hiteles szakmai vezetést találni ének-zene szakos felkészülésre? Hogyan lehet sikeres a felvételi?

Az ének-zene sokszínű, „Minden egyben, egy mindenben” típusú tudomány, művészet és tárgy. A felkészülési folyamatot gördülékenyebbé, rövidebbé tehetik előzetes ének-zene tagozatos vagy zeneiskolai és zeneművészeti középfokú tanulmányok. Szolfézs, zongora és magánének szakos szaktanárokkal való gyakorlás mellett a középiskola harmadik, legkésőbb negyedik osztályában célszerű a kapcsolatfelvétel az ELTE SEK Zenepedagógiai Tanszékével, vagy az egyetem felkészítő oktatójával. A felvételi előkészítő teljes körű, komplex felkészülést és vezetést tesz elérhetővé. Az egyéni adottságok, készségek és a felvételiző által befektetett idő, energia s módszerek mentén a felkészülés ideje egyénenként eltérő, fél, egy, két év.

Jelentkezés: enekzene.elokeszito@sek.elte.hu 

A felvételi felkészülés anyaga: https://sek.elte.hu/zenepedagogia/felveteli


3. Mit tartalmaznak az Előkészítő / Felkészítő alkalom-sorozatok?

A Zenepedagógiai Tanszék több évtizedes tapasztalattal rendelkező oktatói által szervezett és vezetett foglalkozás-sor magában foglalja a szakmai elmélet, a tapasztalat alapú megvalósítás, a gyakorlat és a kapcsolódó pszichológia alapjait.

  • Pályaalkalmassághoz kapcsolódó önfeltérképezés, önérzékelés, önészlelés, lazítás; az önreflexiós és zenei koordinációs készségek éréséhez, finomításához
  • A felvételihez és a képzéshez kapcsolódó elméleti alapokkal való találkozás (szolfézs)
  • Segédanyagok (komplex készségfejlődés, ismeretek, gyakorlat és tudás terein)
  • Gyakorlatok (írott, hangzó és video formákban)
  • Szakmai gyakorlati képzés: izomtónusok és lazítás, légzés, koordináció, ritmika, hangképzés, intonáció, hangkapcsolatok, népdalok, kottaolvasás, hallásfejlődés. Ének-zene szakra jelentkezőknek népzene, ütemezési alapok, zenetörténet, zongora is.
  • A kapcsolódó önismereti, pszichológiai háttér alapjai, melyek egyben a személyiségfejlődés, szemléletgazdagság, attitűdrendszer és az önreflexió összetevői is.
     

4. Hogyan zajlik a pályaalkalmassági vizsgálat / alkalmassági vizsga?

A pályaalkalmassági vizsga menetével kapcsolatos hivatalos (hiteles és pontos) információk a felvi.hu rendszerében és az ELTE honlapján találhatók. Az ELTE SEK BDPK Zenepedagógiai Tanszékének honlapján a meghallgatás-sor ének-zenei szakaszának részletei olvashatók. Az alkalom személyes jelenléttel, egyesével, az intézmény zenei oktatóinak vezetése révén zajlik
Az időpontról és a helyszínről a Jelentkezők egyéni értesítést kapnak

  • ELTE 2025-ös felvételi; ide kattintva. (A kattintás az ELTE 3 oldalas ismertetőjéhez vezet.) 
  • ELTE SEK Honlap: az alkalmassági vizsga általános követelményei és a pályaalkalmassági vizsgálat részei tanító szakon (Ide kattintva)
  • ELTE SEK Zenepedagógiai Tanszék: ide kattintva. (A szócskára kattintás az ének-zene rész leírására vezet.) 

5. Hány zenei tanegysége van egy Hallgatónak a képzése során?

Az ének-zene a pedagógia alapszakos képzés szerves, alapvető része. A tanító (TT), óvodapedagógia (ÓP), valamint csecsemő- és kisgyermekgondozó (CS) szakos Hallgatók kötelező és választható tanegységekkel találkoznak a képzés során.
  • A szakos mintatanterv, avagy tanegységlista az adott szak minden tárgyát tartalmazza. Eszerint a zenei tárgyak száma jelenleg: CS: 5, ÓP 4, TT: 3.
  • Készségfejlődés, szakmai gyakorlat, tudásfinomítás, közösségi és egyéni élmény s rekreáció  gyanánt a KÓRUS munkájában és szerepléseiben való részvétel is választható. Ezáltal a zene és a közösségi muzsikálás személyiségformáló hatásrendszere tapasztalható meg.
  • Szabadon választható tárgyak keretében a Zenepedagógiai Tanszék több -a gyakorlati tanításhoz és a pályához szükséges- készség csoportos gyakorlásának lehetőségét tervezi több évtizedes művészi és előadói tapasztalattal rendelkező oktatóik vezetésével. 

6. Mit tartalmaz a zenei képzés tanító, óvodapedagógus, valamint csecsemő- és kisgyermeknevelő szakokon? Mire készít elő, mire készít fel?

A zenei tárgyak komplex képzést tesznek lehetővé. Ennek rétegei:
  • Saját zenei készségek és képességek fejlődése (testismeret – koordinációk – vezénylés, légzés – hangadás – hangképzés – ének, hallás, ritmusok, intonáció, kottaolvasás, hangszerjáték, beéneklő gyakorlatok)
  • A pálya során tanítandó anyag (dalok, szakmai ismeretek, kifejezések, összefüggések)
  • Szakmai módszertan, az órarészek és kivitelezésük, óra- és tanév tervezés, szemléletek
  • Szakmai szocializáció, kommunikáció, attitűdök, önfejlesztés
  • Minősítéshez specifikus szempontok, szemléletek, módszerek, megközelítések
Az egyes tárgyak leírásai a Neptun rendszerben a tárgyak adatainál olvashatók.
*Az ELTE SEK zenei Hallgatói Támogató Rendszerében / Szisztémájában is megtalálhatók. 
 

7. Milyen felszerelés szükséges a zenei tárgyakhoz, gyakorlásukhoz és a zenéléshez?

  • A4-es ötvonalas füzet.    10 db A4-es négyzethálós lap / vagy egy füzet.    A4-es sima füzet.
  • Laptop, fülhallgató, adathordozó (segédanyagoknak, ~ 8-10 GB)
  • Furulya: szoprán, germán fogásrendszerű, műanyag, esetleg később fa (Yamaha vagy Aulos)
  • Ceruza (sic!), radír, toll, két eltérő színű ceruza
  • *segítő felvétel készítéséhez eszköz
  • Zongora-billentyűsor-lap (PDF-ben megkapva nyomtatható, laminálható) napi gyakorláshoz
  • Furulya fogástáblázat (PDF-ben megkapva kinyomtatható, laminálható) napi gyakorláshoz

8. Milyen tankönyvek szükségesek a képzéshez? Tankönyvek, könyvek, jegyzetek Milyen szakkönyvek és források hitelesek a szinten tartáshoz és a további önképzéshez?

Saját példány célszerű az alábbi kötetekből a tanulmányok és az életpálya során:

  • Balázs-Zempléni: Ritmusgyakorlatok kezdőknek     (minden szak)
  • Forrai K.:     Ének-Zene a bölcsődében         (csecsemő- és kisgyermekgondozó szak)
  • Forrai K.:     Ének-Zene az Óvodában               (óvodapedagógia szak)
  • Kodály Z.:   333 olvasógyakorlat               (minden szak)
  • Novák A.:    Zeneélmény Füzetek              (minden szak) Furulya, Órarészek, Háttér, ∑ 
  • Novák A.:    Államvizsga Kisokos              (minden szak, PDF)
  • Rápli Gy.:    Ének-Zene 1-4.     (NAT; OH)         (tanító szak)
  • Tegzes Gy.: Hétfokú olvasógyakorlatok        (tanító szak)

 A tantárgyleírásban szereplő kötelező és ajánlott irodalom tekintetében az intézmény könyvtára és munkatársai állnak a Hallgatók mellett.  ELTE SEK C épület I. emelet

Forrás és szakirodalom ajánlás minden szak számára

  • Balassa I. – Ortutay Gy.: Magyar néprajz
  • Dömötör T.: Régi és mai magyar népszokások (Néprajz mindenkinek 3.)
  • Kerényi Gy. (szerk.): Gyermekjátékdalok        
  • Kerényi Gy. (szerk.): A Magyar Népzene Tára I. Gyermekjátékok  
  • Kiss Á.: Magyar gyermekjáték gyűjtemény 
  • Lindenbergerné Kardos E.: Zeneterápia szöveggyűjtemény
  • Magyar néprajz nyolc kötetben (Akadémiai Kiadó)            V. Magyar népköltészet; 
  • VI. Népzene - Néptánc - Népi játék; VII. Népszokás – Néphit -  Népi vallásosság. 
     

9. Milyen hangszer szükséges a tanulmányokhoz és a pedagógusi pályához? Mire figyeljen a hangszert vásárló?

Minőségi hangszer megszólalása élményt ad, alkalmas a hangok és a zene megszeretéséhez. Az ELTE képzéseiben a furulya: alaphangszer. Mellette egyéni döntés alapján más is célszerű.

  • Furulya: szopránfurulya, germán fogásrendszerű hangszer (Yamaha vagy Aulos)
  • Harangjáték, avagy Glockenspiel. (ANGEL AG-25N3 / ANGEL AG 27K)

Egy játéktárgy és egy hangolt, szép hangú hangszer között az eltérés jelentős.

  • Zongora / pianino / elektromos zongora: van a közoktatási intézményekben. (Roland, Yamaha) 
  • Hordozható, kis billentyűs hangszer otthoni gyakorláshoz és tanításhoz célszerű, praktikus.
  • Melodika: aerofon „zongora”. Kicsi, könnyen hordozható instrumentum.
  • Gitár: kedvelt hangszer. Szerepe: kíséret, alap-drón-burdon, hangadás, hangulatteremtés. A legtöbb dal mellé 3-10 akkorddal kíséretet tud adni a pedagógus. 

10. Milyen tanulást támogató lehetőségek léteznek jelenleg a zenei tanegységek és a választott pályák kapcsán?

Lehetőségek: alapozók, kiegészítők és összefoglalók.

Jelleg: elmélet, gyakorlat, háttér, gyakorlatsorok

Formák: írott, hangzó- és videóanyag.

Cél, lehetőség: egyéni készségfejlődés, tananyag elsajátítás, a pálya során ötletalap, egyéb …

Ld.: zenei Hallgatói Támogató Rendszer / Szisztéma (zenei HATÁS)


11. Miért tapasztalható izgatottság zenei alkalmassági vizsgálat, vagy (kezdetben) órák kapcsán? Hogyan oldható fel? Mit tud megmutatni, hova vezethet a zenehallgatás, gyakorlás, alkotás?

Az új: még ismeretlen. Ismerkedéshez, megszokáshoz, bizalomhoz és barátsághoz pedig idő szükséges … pl. amíg egy új helyzetet biztonságos, érdekes, támogató közegnek él meg valaki.
Ha valamihez tét-et fűz a gondolkodás / szemlélet, egyaránt feléledhet izgatottság vagy összpontosítottság; kaland és a lelkesedés érzése, vagy aggodalom és a stressz fajtái.
Ha valakinek valamilyen téren még nincs tapasztalata, vagy ha még nem ismeri az adottságait, készségeit, kezdeten felmerülhet kérdés, kétely, azonosulás egy-egy vonással, attitűddel (Milyen vagyok? Alkalmas? Milyenek az adottságok? Meddig fejleszthetők? Mi van, ha nem megy? …)
A figyelemmel és annak megtartásával s gyakorlással ez lefoszlik, idő és tapasztalat mentén.
Egy felmerülő helyzet feltérképezése, feltárása, megismerése, megértése révén minden egyre könnyebben elsajátítható. Ehhez szakmai megoldási módszerek, stratégiák járulnak hozzá.
Az órák, a segédanyagok, az oktató, a módszerek és eszközök, valamint a szakos társak egyaránt támogatást adhatnak ilyen helyzet vagy időszak áthidalásában.
Előzetes negatív tapasztalatok esetén a felmerülő és ismétlődő emlékekhez szokott gondolati működés lecsendesíthető, finomítható, cserélhető. Ehhez a zene formái módszereket és megoldás-lehetőségeket hordoznak. 
A zenetanulás hatásaiból: figyelem, kitartás, összpontosítás, egyre finomabb és egyértelműbb érzékelés, tapasztalás, lélekjelenlét, helyzetmegoldó készség, mélyebb megélés, flow, energikusság, racionalitás és életöröm, intuíció és kreativitás, a kapcsolatok és az élet minőségének emelkedése, derű. (népi tradíciók, Kodály, Csíkszentmihályi)
 


12. Miért érezhető kezdetben esetleg szokatlannak, furcsának, nehéznek egy zenei tárgy?

Az ének-zene készségtárgy, komplex rendszer, melyben mindkét agyfélteke érintett.  Tantárgyi koncentrációja teljes körű. Erős a kapcsolata a pszichológiával és a biológiával, a testneveléssel és a rekreációval, az önismerettel és az önszabályozással, a fizikával és a matematikával. Előzetes zenei helyzet(ek)hez kapcsolódó élettapasztalatok emlékei bármikor felvillanhatnak egy-egy zenével kapcsolatos pillanatban. Megszemlélhető, hogy kapcsolódik-e ezekhez testi-, érzelmi-, gondolati emlék és reakció, … mely ma már: múlt. Ezeket tehát lecserélhetik új helyzetkimenetelek, emlékek, zenei kalandok, élmények, öröm, tettek. Ez lépést igényel, majd megkönnyebbülés, felszabadultság, nyitottság érezhető. Javaslat: ahogy az ember ébredéskor belép a má-ba, … kinyújtózva, friss levegőt véve, érdeklődéssel, kíváncsisággal, felfedezőként lehet tekinteni a képzés pillanataira, kalandjaira. A megoldásokra és tettekre irányított és megtartott figyelem, a jó szándékú próbálkozás és a tárgyilagos önreflexió a saját kibontakozás és öröm egyik kulcslehetősége. A kérdéses pillanat vagy időszak tehát szemléléssel és gyakorlással kiegyensúlyozható. 
Kérdés esetén, áthidaló módszerekért forduljanak bizalommal az oktatóhoz, a tanszék vezetőjéhez, a HÖK munkatársaihoz, vagy az Hallgatók életvezetését támogató rendszerekhez.
 

13. Mi a gyakorlás? Miért gyakorolunk?

A gyakorlás jelentése és értelme: Tapasztalat. 
Tapasztalatgyűjtés. Működés-megismerés. Megértés. Nyomában nyitottság és empátia ébred.

  • Ön- és világismeret: figyelés, megszemlélés, megértés, felfedezés, reflexió, tárgyilagos-ság
  • Folyamat: Szándék →Döntés → Tett → Szemlélés → Összefüggések megértése. Szán-dék … 
  • Felelősség. Felnőtté válás. Kezdeményezőkészség. Rögtönzési- és helyzetmegoldó-készség.
  • Érés: A tapasztalatok révén önmaga és mások felé megértés s türelem alakul és érik. Hogyan? Zene előtt és alatt lazulva, szemlélve. Ok-okozati látásmóddal, ítéletmentesség-ben, megoldási szándékkal, érdeklődve, kitartással, folyamat-látással közelítve.

14. Mi a gyakorlóidő? Mikor mennyi gyakorlás lehet szükséges és miért?

A pedagógus napi szinten alkalmaz(hat) munkája során hangszert. Ez lehet saját hang, furulya, billentyűs vagy ütős hangszer (harangjáték, dob, más hangkeltő). A zenei-, mozgás- és hangszeres készségek, a kottaolvasás, a kotta hangszeren való megszólaltatása időigényes folyamat. Ehhez helyszín és idő szükséges, valamint módszeresség. Napi 10-30 perc javasolt, mely mellett impulzusok, intenzív kigyakorlási idők célravezetők.  Létezik néma gyakorlás is, kiegészítő módszerként, szükség esetére. Ennek is megvan az előnye.

15. Milyen tanegységek segítik a Hallgatókat zenei téren? Hogy fejlesszük magunkat?

Mindenki azt tudja átadni és megtanítani, amit maga is megtapasztalt, s tud. 
Ezt követően az átadási módszerekre, kommunikációra, pszichológiai szempontokra, tervezésre, specifikumokra, aktualitásokra tud figyelmet fordítani.  A kötelező zenei tanegységek magukba foglalják a lazítás, légzés, hangadás, hangképzés, hangszerjáték, dalanyag, játékok, zenei ismeretek elsajátítását, népszokások megismerését, az óra- és tanévtervezés, valamint a kivitelezés módszereit.  A Hallgatók csatlakozhatnak a KÓRUShoz is, csütörtökönként este az ELTE SEK D épületében.
A Zenepedagógiai Tanszék emellett Szabadon Választható tanegységeket tervez. Ld.: HATÁS  
 

16. Miért része a képzésnek és a pályának a hangszerjáték? (furulya, zongora, más …)

Az ének-zene foglalkozások eleme a zenehallgatás (ének, hangszer, együttes, hangzóanyag).  A pedagógus éneke és hangszerjátéka a gyermek szemében új, csoda, példa, kapcsolódás, sokoldalú minta, tudás és információ. A hangszerekkel dalok játszhatók vagy idézhetők fel, hang adható az énekléshez, mely mellett kíséretként is szerepelhet párhuzamosan unisono, vagy eltérő szólammal.

17. Mennyi idő szükséges felnőttként a furulyajáték alapszintű elsajátításához?

A hangszertanulás elsősorban adottságok, zenei érzék, tehetség, figyelem, érdeklődés, bizalom, önbizalom, szorgalom és idő kérdése. A napi igénybevétel, a kipihentség, az egészség és a környezet időszakosan árnyalhatja a folyamatot. A fejlődés alapja a folyamatosság és fokozatosság, figyelem és cselekvés, hatékony módszerek és időbeosztás. Különböző szakemberek véleményeivel találkozhat a téma iránt érdeklődő. Néhány példa: 
„A felnőttek magukat tanítják meg, ehhez vezetés és konzultáció szükséges számukra.” 
„Két hét alatt a gyermekdalok és az alaphangkészlet elsajátítható, következetes gyakorlással.”
„Egy év alatt a tanítói munkához szükséges furulyatudás teljesen elsajátítható, a megfelelő mennyiségű és minőségű gyakorlás mellett.”
„Bíztatás: A zeneiskolák 1. osztályos növendékei év végén a hangszerjáték kötet 90-103. környékéről játszanak vizsgadarabot, heti 2x fél óra konzultáció mellett.” Tehát menni fog.”
Mindenki másban erős. Átgondolandó, mibe, mikor, mennyi energiát ad a Hallgató úgy, hogy minden tárgy terén fejlődhessen és önállóvá váljék. 
 

18. Mit jelent a „személyes” / „egyéni” / „egyénre kialakított” a zenetanulás során?

A zenetanulás és a gyakorlás személyiség- és közösségfejlesztő szereppel bír. A tradíciók évezredes emberi tapasztalatokat, örökséget hagyományoztak tovább e téren. Mindenki más adottságokkal és háttérrel érkezik egy képzésre, ezért a célok elérése is egyéni. Mindenkinek más szempontok és gyakorlatok fogják elhozni a megoldásokat és a tudást.  Az oktatók csoporthoz szólva/ írva adják meg az alapvető, támogató és kiegészítő szempontokat. A Hallgatók a képzés során szimultán közösségben és egyénileg fedezik fel ezeket. A tapasztalatok és szempontok mentén élesztik, fejlesztik és alakítják, formálják saját készségeiket, képességeiket, jártasságaikat, kompetenciáikat, tudásukat. A zenetanulás gyakorlati tárgy, ennek okán az önmunka egy formája.
A Hallgatóknak egyénre –adottságaikra és helyzet-megvalósításaikra– kialakított szakmai útmutatást, javaslatot, adatokat is mutatnak / adnak az oktatók. Ebből mindenki profitálhat. A képzés során a kérdésben elsősorban érintett területek: lazítás, a mozgatórendszer zenei felfedezése, légzés, hangindítás, hangkiadás és -képzés, mozgásvilág és -koordináció, vezénylés, olvasás, kommunikáció, összeszedettség, hatékonyság, óratervezés, tanítás.  A csoportos és személyes fejlődés figyelése, vezetése tehát a képzés és az oktatói munka része. Az oktatóhoz és a tanszékvezetőhöz egyaránt fordulhatnak ilyen irányú kérdésekben.
 


19. Mi az ének-zene? Mit ad az élethez? Miért része az oktatás–nevelésnek?

Kodály koncepciója mentén:
Teljes-ember nevelés zenén keresztül. Egészséges emberré nevelés zenén keresztül. 
Mintaadás. Tapasztalat alapon, megélés által (testi-pszichés-kognitív), megérintettségen keresztül.
Mivel? Ritmus, dallam, akkord, formák, harmónia, dinamikák révén
Zeneelemek kifejezőeszközeivel: arány, erő, feszültség-oldás 
Megjelenésében: Élmények, mondóka, dal, játék, mozgás, ének, közös ének, 
Hangszerjáték, közös zene, improvizáció révén
Egyénileg és közösségben:  Önállóan és páros helyzetekben, csoportban és közösségben
Hallgatással és aktivitással: (játék, ritmus, ének, hangszer, zenei olvasás + írás, alkotás)
Tradicionális + korszerű utakon: megfigyelés – érzékelés - utánzás; neurológia, pszichológia, 
Réteges szemléletek mentén: párhuzamok; képi, szimbolikus, analogikus gondolkodás, …
Kompetenciák jártasságával: érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezet, koordináció, …     
készségekkel: ritmus- és arányérzék, hallás, hangképzés, légzés, hangszer …
attitűdökkel:  figyelem, együttműködés, kommunikáció, öröm, kitartás, türelem, következetesség, nyugodt felelősségvállalás, variabilitás, rugalmasság, helyzetmegoldás, rögtönzés, empátia
 

20. Miért része az ének-zenének a néphagyomány, a klasszikus zene, a játékok, a szolmizáció, a kottaolvasás, és a zenehallgatás?

Az ének-zene tantárgyi koncentrációja teljes körű. Évezredes összművészeti és differenciált művészeti személyes és társadalmi tapasztalatokat és szemléletmódokat közvetít testi, érzelmi-pszichés, mentális-kognitív téren. Teszi ezt természetes, tradicionális, népi, művészi formákban.
Sokszínű szerep-lehetőségei között megtalálható a készségek fejlődése, a személyiségfejlődés, kiegyensúlyozottság kialakítás és rekreáció, a szociális készségek és a felelősség fejlődése. 
A Kodály-koncepció célja az emberek és a nemzet felemelése, zene révén nevelés és mintaadás, az egészséges és együttműködő felnőtt emberré válás, olyan attitűdökkel, mint figyelmesség, empátia, kitartás, kommunikációs készség, derű, alkalmazkodásra és helyzetmegoldásokra való képesség, rugalmasság, kreativitás, öröm … 
 

21. Hol tehetők fel a zenei tanegységekkel és képzéssel kapcsolatos kérdések?

A GY I K frissítése, aktualizálása folyamatos. Félévenként összegyűjtésre és összegzésre kerülnek a Hallgatók, Érdeklődők kérdései. Ezek személyesen, e-mail-ben, valamint a tanszéken elhelyezett ládákban továbbíthatók a zenei munkacsoport számára.


22. Milyen lehetőségei vannak azoknak, akiket kifejezetten érdekel a zene, vagy tanulni szeretnének?

Zenével való ismerkedés és gyakorlás során kiderülhet, hogy e művészet és tudomány jóleső, s hogy valaki nyitott, érdeklődő, fogékony / fejlődni szeretne / tehetséges … e területen.
A Zenepedagógiai Tanszéken adott a lehetőség zenei élményekre és tapasztalatokra. Ezek mentén a zenei és társas készségek egyaránt bontakoznak, érnek.
  • A tanszék eseményein, koncertjein szeretettel várjuk az érdeklődőket, hallgatókat.
  • A kórus életében és szereplésein részt vehet érdeklődő: szabadon választható e tanegység.
  • Szabadon választott tanegységek keretében zenei készségfejlődés, énekhangképzés, zongora, furulya lehetőségeket tervezünk. 
  • Jelentkezés nyújtható be ének-zene szakra.
Hangszeres tanulmányokról alapfokú művészeti intézményekben érdeklődhetnek.
 

23. Mi a zenei HATÁS? HAllgatói TÁmogató Rendszer / Szisztéma HA TÁRS → HATÁS

Az ELTE oktatóinak heti 2 órás fogadóidősávja és a tanegységlista óráinak megtartása mellett a következő hozzájárulások hívhatók segítségül a képzéshez, a pályához és a kapcsolódó személyiségfejlődéshez, önismerethez:
  • KÖRNYEZET: egyetemi, minőségi, szakmai, ugyanakkor harmonikus és otthonos környezet
  • HALLGATÓI VÁRAKOZÓ: ELTE SEK D épület fsz.
  • GYAKORLÁS ÉS FEJLŐDÉS LEHETŐSÉGÉNEK BIZTOSÍTÁSA: gyakorlóhelyszín és -idősávok, gyakorló hangszerek, gyakorláshoz szerkesztett és nyomtatott gyakorlatok, anyagok, kották
  • KOMPLEX SZAKMAI FALIÚJSÁG-RENDSZER és információs tábla az ELTE SEK D épületében
  • TANSEGÉDANYAGOK A TUDÁSÉRT: digitális és fizikai anyagok (írott, hang, videó)Szombathely, Károly Gáspár tér 4. ELTE SEK A: fsz. és 1. em.   /   C: Könyvtár   /     D: Földszint
  • SZABADON VÁLASZTHATÓ TANEGYSÉGEK terve: készségek, hangképzés, zongora, furulya, zenei és zenepedagógiai kutatásmódszerek, szakmai előkészülés minősítésre és pályára
  • SZAKMAI GYAKORLATI PROGRAMOK: Évi két gyakorló nap Hallgatók részére, szakmai vezetéssel (egyetemi oktatói vezetés) Szakmódszertani és szakmai önismereti Klub, pedagógusok számára
  • KONCERTEK, ZENEI ESEMÉNYEK
  • ELŐKÉSZÍTŐ PÁLYAALKALMASSÁGI VIZSGÁLATRA és ÉNEK-ZENE szakos FELVÉTELIRE
  • GY I K az intézmény honlapján és a Hallgatói Várakozóban (ELTE SEK D épület fsz.)
Érdeklődés: Zenepedagógiai tanszék. 
 

24. A zene lehet fejlesztés, terápia, vagy elmélyedés, kontempláció módja, eszköze?

A zenehallgatás, -gyakorlás, -játék és -alkotás a NAT által meghatározott értékek és alapok. A kapcsolódó történelmi, társadalmi, néprajzi, művészeti szemléleti közeg szintén alapvető.
  • A tananyag méltán világhírű zenepedagógusok, zeneművészek, komponisták, filozófusok és a néphagyomány mestereinek évezredekben mérhető tapasztalatán alapszik.
  • A zene révén megélt tapasztalatok az élet minden területein felfedezésekhez és minőségi változáshoz vezethetnek.
  • Akiben a tanulmányok során mélyebb és részletesebb érdeklődés ébred, kapcsolódhat a Zenepedagógiai Tanszék tevékenységeihez, vagy szakirányú tanulmányokat kezdhet.
  • A kérdéskör pszichológia és mentálhigiéné, fizika és matematika, biológia és biokémia, zeneterápia, zenefilozófia és zeneesztétika, egyházzene és gregoriánkutatás, zenetudomány és ethnomuzikológia, neurológia és pszicho-neuro-immunológia, pszichoszomatika, valamint összehasonlító kutatások, tanulmányok és tapasztalatok mellett bontakozik ki. 
  • Különböző iskolatípusok tanítás-tanulás rendszerében e témakörök megjelenési aránya eltérő.
  • A zenoktatás alapjai és céljai közt szerepel a hang és zene általi egyéni s közösségi fejlesztés és fejlődés, valamint a rekreációs lehetőség.  Ezt pedagógus, gyermek és család egyaránt erőforrásként hívhatja.

25. A képzés után …

A tanulmányok lezárását követően valaki azonnal munkába áll. Mások előkészítik leendő anyagaik alapjait, ezt követően indítják el pályájukat, ismét mások elmélyülnek egyes szakterületeken, vagy tovább képzik magukat, s ezután kezdik meg hivatásuk gyakorlását.

  • A tanultak, a gyakorlat, a tapasztalat, valamint az aktuális környezet, helyzetek és képzések által bontakozik ki a pedagógus, és válik foglalkozásának mesterévé.
  • E folyamat során az egyetemen kapott anyagokhoz és a tanszékhez egyaránt fordulhatnak.
  • A zenei Hallgatói Támogató Rendszer / Szisztéma anyagai a feladat-ellátáshoz témaköröket, szempontokat, gyakorlatokat, eszközöket, fejlesztőket, felépítményeket és ötleteket adnak. Önállóan s mindezek mentén alakul ki és érik meg a saját hiteles és hatékony tanítási stílus.
  • Pedagógusok számára szakmai tapasztalatmegosztás, tanácsadás és önismeret kör a 2024-2025-ös tanévben indult. 
  • Érdeklődés: a tanszék FB oldalán / a Tanszéken. 

A pedagógus lehet nap, kút, fa, kertész, … ki minek látja. 

Tanulmányaikhoz, pályájukhoz sok örömöt, sikert, kiteljesedést kívánunk!