Márkák és kultúra
Márkák és kultúra
Marken als Kulturträger. Die kulturvermittelnde Rolle von österreichischen und ungarischen Produkten – eine kontrastive sprachpragmatische Untersuchung
A márkák mint a kultúra hordozói. Az osztrák és a magyar termékek kultúraközvetítő szerepe - kontrasztív nyelvi-pragmatikai vizsgálat.
A márkák nem csupán fogyasztási cikkek, hanem kultúrahordozó és kultúraközvetítő szerepük is van: kulturális identitást teremtenek nevükön és a fogyasztók által a márkákhoz fűzött asszociációkon keresztül. Ebben a tekintetben a márkák két irányba hatnak: egyrészt a fogyasztók a márkákon keresztül sajátos kulturális értékeket, illetve kulturális „preferenciákat” közvetítenek a külvilág felé. Másrészt azáltal, hogy kulturális „preferenciáink” alapján érzékeljük és fogadjuk el a márkákat (és a termékkategóriáikat), a márkák a fogyasztók kulturális identitását, és ezáltal világképüket is befolyásolják.
Ahhoz, hogy a márka kulturális identitást tudjon közvetíteni, a márkát össze kell kapcsolni adott kultúrával. Ezt az összekapcsolást különböző nyelvi és nem nyelvi eszközökkel lehet létrehozni.
Kutatásunkban a „kulturális márkaépítés” folyamatát szeretnénk interdiszciplináris módon vizsgálni, és a következő kutatási kérdésekre szeretnénk választ adni:
1) Mennyiben hordoznak kulturális értékeket a márkák Ausztriában és Magyarországon?
1a) Hogyan ítélik meg a nemzetközi márkákat Ausztriában és Magyarországon?
1b) Milyen kulturális értékeket közvetítenek a magyar márkák az osztrák fogyasztók számára?
1c) Milyen asszociációk kapcsolódnak magyar márkához osztrák fogyasztók mentális lexikonában?
1d) Milyen kulturális értékeket közvetítenek az osztrák márkák a magyar fogyasztók számára?
1e) Milyen asszociációk kapcsolódnak osztrák márkához magyar fogyasztók mentális lexikonában?
2) Termékkategória függő-e a márkák kultúrahordozó szerepének megítélése?
3) Milyen szerepet játszanak az explicit (márkanév, nemzeti zászló) és implicit (pl. hagyományos viseletbe öltözött reklámfigura, jellegzetes tájképek) kultúrahordozó marketingelemek a kulturális márkaépítésben?
4) Milyen mértékben transzferálhatók a kultúra által hordozott értékek az ismeretlen márkákra?
5) Hogyan befolyásolják az idegen nyelvű feliratok a termékleírásokat?
6) Mennyire befolyásolja a márkák elfogadottságát egy kultúra vagy az arról szóló információk elfogadása?
7) Mit közvetítenek a márkanevek és reklámjaik az osztrák és a magyar kultúráról az osztrák, illetve a magyar fogyasztók számára?
A kutatást az Osztrák-Magyar Akció Alapítvány támogatja.
A projekt vezetői:
Dr. habil. KOVÁCS László; ELTE TáTK
KEGYESNÉ Dr. SZEKERES Erika
Universität Innsbruck, Institut für Sprachwissenschaft