Kutatás

Kutatás

Márka- és marketingkommunikációs kutatócsoport

Kutatócsoport vezetője: Dr. Kovács László

A kutatások előmozdítása céljából 2018 decemberében az Eötvös Loránd Tudományegyetem Társadalomtudomány karán vezetésemmel megalakult a Márka- és marketingkommunikációs kutatócsoport (Research Group for Branding and Marketing Communications). A kutatócsoport célja a marketing- és márkakommunikáció folyamatának, eszközeinek és hatékonyságának vizsgálata. A csoport alap- és alkalmazott kutatásokat végez saját, valamint külső – pályázati, illetve versenyszférabeli – források bevonásával. A kutatásokban az Intézet oktatói mellett részt vesznek hallgatók (többek között szakdolgozati és (O)TDK kutatások keretében), valamint a kutatócsoporttal szorosan együttműködve más egyetemek és kutatóintézetek oktatói, illetve kutatói. A kutatócsoport célja a tudományos eredmények elérése mellett azok disszeminációja, valamint a tudománynépszerűsítés.

Főbb kutatási irányok

- Zöld marketing és zöld üzlet

A zöld marketinggel és az üzleti tevékenységek zöld oldalával kapcsolatos kutatások világszerte egyre nagyobb teret nyernek. A kutatások során a zöld, fenntartható és körforgásos vállalkozások és üzleti tevékenységek kihívásait elemezzük: a fogyasztói magatartást, a fogyasztói elvárásokat és a zöld marketing minden oldalát vizsgáljuk, a terméktől/szolgáltatástól a zöld témák kommunikációjáig.

– Márkanév-kutatások

A márkanevekkel kapcsolatos interdiszciplináris kutatások az alkalmazott nyelvtudomány és a marketingtudomány határán egyensúlyozva vizsgálják egy adott időszak márkanév-állományát, a márkanévadási lehetőségeket és trendeket, a márkanevek termékkategória-specifikus jellemzőit, a márkanevek névtani és helyesírási jellemzőit, valamint a márkanevek adaptálásának, illetőleg fordításának lehetőségeit a célpiac függvényében.

– Márkaasszociációk és kognitív márkapozicionálás

A kognitív márkapozicionálással kapcsolatos kutatások célja a márkanevek asszociációs struktúráinak vizsgálata két megközelítésben: egyrészt, azt vizsgálja, hogy a márkanevek milyen asszociációkat hívnak elő, másrészt, hogy mely szavak hívják elő a márkaneveket asszociációként.

A kutatások célja, hogy a márkanevek mentális lexikonbeli – „agyi szótár” – pozícióját és asszociációs kapcsolatrendszerét elemezve rámutassanak a termékkategória- és márkaspecifikus asszociációs struktúrákra, majd az eredmények alapján javaslatokat tegyenek arra vonatkozóan, hogyan erősíthető egy adott márka pozíciója, hogyan hozhatók létre erős márkák, valamint hogy egyes termékcsoportok, illetve konkrét márkák esetében milyen módon optimalizálható a marketingkommunikációs tevékenység.

Kutatási célok

  • Márkaasszociációs adatbázis létrehozása
  • Márkanevekkel kapcsolatos asszociációs struktúrák többszempontú vizsgálata
  • Márkaasszociációk longitudinális vizsgálata magyar nyelven a jelenleg elérhető adatbázisok segítségével
  • Márkaasszociációk befolyásolási módjainak és lehetőségeinek kimutatása
  • Kiválasztott termékkategóriák márkanév-típusainak vizsgálata
  • Kiválasztott termékkategóriák márka- és marketingkommunikációs tevékenység elemzése
  • Fogyasztói magatartás-vizsgálatok
  • Turisztikai márkázás kérdései

Nyertes pályázatok a kutatócsport tevékenységeihez kapcsolódóan

2024               Nemzeti Kulturális Alap, Ismeretterjesztés és Környezetkultúra Kollégiuma: Marketingnyelvészet konferencia szervezése

2023               NTP-INNOV-22-0036 Marketing going green. A fenntarthatóság kontextusai és a fenntarthatósággal összefüggő szemléletformálás lehetőségei a zöld marketing kontextusában c. innovációs projekt vezetője

2023               Nemzeti Kulturális Alap, Ismeretterjesztés és Környezetkultúra Kollégiuma: Marketingnyelvészet c. kötet kéziratának elkészítése

2022               Aktion Österreich-Ungarn: Marken als Kulturträger – Die kulturvermittelnde Rolle von österreichischen und ungarischen Produkten – eine kontrastive sprachpragmatische Untersuchung c. kutatási projekt vezetője (Innsbruck, Institut für Sprachwissenschafttal közösen)

2022               NTP-INNOV-21-0049 Új kihívások, új készségek, új stratégiák - úton egy új normalitás felé c. innovációs projekt vezetője

2022               TINLAB Mérőeszköz és mérési gyakorlat kidolgozása smart fejlesztések iránti fogadási készség mérésére

 

A kutatócsoporthoz köthető rendezvények és konferenciák

2024. nov 7-8.   Marketingnyelvészet / Marketing Linguistics nemzetközi konferencia (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar; 42 előadás, előadók öt országból, 15 egyetemről)

2024. ápr. 24.    Zöldülő gazdaság: lépések a fenntartható jövőért konferencia (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar)

2023. szept. 26. Márkák és kultúra projekt, projektzáró rendezvény (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar)

2023. szept. 26. Márkák és kultúra kiállítás (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar)

2023. jún. 26.    Marketing going green projekt, projektzáró rendezvény (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar)

2023. ápr. 25.    Zöldülő (?) gazdaság – Kerekasztal-beszélgetés (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar)

2023. ápr. 24.    Fenntarthatóság és jövő konferencia (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar)

2023. ápr. 24.    Fenntarthatóság és jövő hallgatói szemmel konferencia (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar)

2022. okt. 27.    Könyvbemutató: Kovács L. – Szőke V. (szerk.) 2022: Két év új normalitás – A koronavírus-járvány (Covid19) gazdasági és társadalmi hatásai, valamint Kovács L. (szerk.) 2022: Új kihívások, új készségek, új stratégiák – úton egy új normalitás felé. (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar)

2022. szept. 19. Márkák és kultúra – Kiállítás és megnyitó (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar)

2022. szept. 19. Könyvbemutató: Kegyes, Erika – Zipser, Katharina (Hrsg.) 2022: Kontrastive Studien zum Sprachpaar Deutsch–Ungarisch. (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar)

2022. jún. 16.    Hogyan érintette a koronavírus-járvány egyes szervezetek működését? – Kerekasztal-beszélgetés konferencia (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar)

2022. nov. 29.   Gazdaság – Interdiszciplináris nézőpontok. Konferencia (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar – Vas Megyei Tudományos Ismeretterjesztő Egyesület)

2019. nov. 14.   Határterületek – gazdálkodástudományi konferencia (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar)

2019. ápr. 25.    Societas et Oeconomia – gazdaságtudományi konferencia (Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar)

 

Tagok

Kutatócsoport-vezető: Dr. Kovács László

Tagok:
Horváth Zoltán
Székely Klára
Dr. Szőke Viktória
Dr. Ziegler Zsolt

Hallgatók:
Szalai Vivien

Külső tagok:
Dr. Endrődy Orsolya (ELTE PPK)
Dr. Keller Krisztina (Budapesti Corvinus Egyetem)

A kutatócsoport tevékenységébe és munkájába doktoranduszokat és az ELTE TáTK Közgazdaságtudományi Intézetének hallgatóit is bevonjuk.


A kutatócsoporthoz köthető válogatott publikációk (2019-)

2024

Kovács, László – Zipser, Katharina – Szőke, Viktória – Kegyes, Erika (Hrsg./szerk.) 2024. Marken im Kontext von Sprache und Kultur – Die kulturelle Vermittlungsfunktion österreichischer und ungarischer Marken / Márkák a nyelv és a kultúra kontextusában – Osztrák és magyar márkák kultúraközvetítő szerepe. Hamburg. Dr. Kovač.

Kovács László 2024. „Good” vs. „Bad”: An Empirical Analysis of the Brand Names of Coronavirus Vaccines. HERMES – Journal of Language and Communication in Business / 64: 1-21. 

Pinke-Sziva Ivett – Keller Krisztina – Kovács László 2024. Smart positioning: how smart technologies can increase the attractiveness of heritage tourism destinations? The case of a small-scale Hungarian heritage city. Journal of Heritage Tourism. 19(5): 762–780.
 

2023

Kovács L. – Szőke V. (szerk.) 2023. A zöld üzleti gondolkodás és a zöld marketing lehetőségei és kihívásai. Szombathely: Savaria University Press.

Kovács L. (szerk.) 2023. Márkanevek: marketing és nyelvészet határán. Budapest: Tinta.

Kovács László – Szőke Viktória (szerk.) 2022. Két év új normalitás: A koronavírus-járvány (Covid19) gazdasági és társadalmi hatásai. Szombathely: Savaria University Press.

Balaban, Eylül – Kovács, László 2023. The Perception of the Turkish Students of the Study Destination Budapest. Journal of Tourism and Development. 41. 167-185.

 

2022

Kovács László – Szőke Viktória (szerk.) 2022. Két év új normalitás: A koronavírus-járvány (Covid19) gazdasági és társadalmi hatásai. Szombathely: Savaria University Press.

Kovács László 2022. Markennamen als sprachliche und kulturelle Identitätsträger. Linguistisches Treffen in Wroclaw. 22/2: 73-86. 

Lénárt István – Lakner Zoltán – Kovács László – Kasza Gyula 2022. Consumers across cultures: a comparative study about consumers’ role in food safety related academic literature. British Food Journal. 124/12: 4610-4625. 

Kovács László – Bóta András – Hajdu László – Krész Miklós 2022. Brands, networks, communities: How brand names are wired in the mind. PLoS ONE 17(8): e0273192.

Németh Tamás – Kovács László 2022. Elektromos autók fogyasztói megítélése Magyarországon – elméleti megfontolások és egy kérdőíves felmérés eredményei. International Journal of Engineering and Management Sciences 7/2. 1-23.

Keller Krisztina – Tóth-Kaszás Nikoletta – Kovács László – Knausz Lívia 2022. Másképp látják-e a különböző generációk egy magyar középváros élhetőségét? Valóság. 2022/6: 78-95.

Kovács László 2022. Márkanevek: a márkakukatás és a nyelvtudomány metszéspontjában Magyar Nyelvőr.146/1: 60-70.

Ziegler, Zsolt (2022). Utilizing Transparency Illusion to Enhance Employee Sincerity. International Journal of Organizational Diversity 22(2): 37-49.
 

2021

Kovács László – Endrődy Orsolya – Lénárt István 2021. Brand names in the mind of Hungarian, Russian, and Laotian kindergarten children: evidence from word association experiments. Hungarian Education Research Journal. 11/4. 413-425.

Kovács László – Zsarnóczky Martin – Keller Krisztina – Tóth-Kaszás Nikoletta 2021. Idősek városképe – egy városmárka-asszociációs kutatás korcsoportspecifikus eredményei. Tér és Társadalom. 35/1. 113-135
 

2020

Kovács László (szerk.) 2020. Globális kihívás – lokális válaszok. A koronavírus (Covid19) gazdasági és társadalmi összefüggései és hatásai. Szombathely: Savaria University Press. (elektronikus kötet)

Kovács László (szerk.) 2020. Határterületek 2019. Szombathely: Savaria University Press. 

Kovács László – Németh Tamás 2020. Országeredet-hatás vagy országeredet-hatások? Az országeredet-hatás összefüggéseinek vizsgálata az Opel márka példáján. Marketing & Menedzsment. 54/3. 59-70.

Kovács László – Keller Krisztina – Tóth-Kaszás Nikoletta – Knausz Lívia 2020. Nagykanizsa mint márka – középiskolások körében végzett városmárkaasszociációs vizsgálatok eredményei. Vezetéstudomány. 51/3. 17-29.

Ziegler Zsolt 2020. Newcomb Dilemma in Development Management. Információs Társadalom 20/4. 7-18.
 

2019

Kovács László – Székely Klára (szerk.) 2019. Ipar 4.0. Szombathely: Savaria University Press.

Kovács László 2019. Márkák, asszociációk és fogyasztás – változások a társadalom átalakulásának tükrében. Alkalmazott Nyelvtudomány. 19/1. 1-17.

Kovács László 2019. Insights from Brand Associations: Alcohol Brands and Automotive Brands in the Mind of the Consumer. Market – Trziste. 31/1. 97-121.

Kovács László 2019. Márkanevek és fonetikai hasonlóságon alapuló asszociációk szóasszociációs adatbázisokban. Beszédkutatás. 27: 344-360.

Zemplén Gábor – Ziegler Zsolt – Csordás Hédi Virág 2019. A meggyőzéstechnika alapjai In: Zemplén Gábor – Danka István (szerk.) Meggyőzéstechnika. Budapest: Akadémiai. 12-62.

Ziegler Zsolt – Csordás Hédi 2019. Particularist Understanding of CSR Marketing Visual Arguments. In: Giovanni, Scarafile (ed.) Interdisciplinarity and Controversies. Amsterdam: John Benjamins. 53-74.