GLOBÁLIS KIHÍVÁSOK - LOKÁLIS VÁLASZOK
A koronavírus (Covid19) gazdasági és társadalmi
összefüggései és hatásai
2020. első hat hónapja visszavonhatatlanul megváltoztatta életünket: a koronavírus-járvány alapvetően írta át mindennapjainkat: munkavégzésünket, szabadidőnk eltöltését, vásárlási szokásainkat, kommunikációs gyakorlatunkat, társas kapcsolatainkat.
Milyen hatással volt a vírus kiválasztott gazdasági ágazatokra? Hogyan változtak meg fogyasztási szokásaink? Hogyan reagált a társadalom a megváltozott helyzetre? Milyen hatással volt a járvány kommunikációs mintáinkra? Mennyiben változtak meg az oktatásban – elsősorban a felsőoktatásban – dolgozó oktatók mindennapjai itthon és külföldön?
Milyen hatások értek minket? Hogyan lehet ezeket a hatásokat elemezni? Ki hogyan látja, ki, hogyan élte át a kialakult helyzetet? Mit tanultunk belőle? Mit tennénk másképp ma, ismerve az előzményeket?
A Globális kihívás – lokális válaszok című kötet azzal a céllal szerveződött 2020 nyarán – a járvány első hulláma után – hogy megvizsgáljuk és bemutassuk a járvány társadalmi és gazdasági hatásait.
A kötetben 42 szerző – kutatók és oktatók, doktoranduszok és hallgatók Magyarországról és külföldről – 500 oldalon keresztül mutatja be a járvány társadalomra, gazdaságra és egyénre gyakorolt hatásait. Miként éltük meg az elmúlt hónapokat. Kinek milyen gondolatai támadtak. Oktatóként. Kutatóként. Gazdasági szereplőként. Magánemberként. A kötet így egy gyors, átfogó képet nyújt a kialakult helyzet különböző gazdasági, társadalmi és egyéni aspektusairól.
A kötetben három különböző típusú publikáció kapott helyet.
Egyrészt a kialakult helyzettel, annak társadalmi-gazdasági hatásaival kapcsolatban már végezhetőek tudományos elemzések. Ezek a tanulmányok a járvány kapcsán kialakult helyzet egyes aspektusait világítják meg tudományos igényességgel, az eredményeket a tudományos diskurzus kontextusába helyezve.
Másrészt az elmúlt időszak a járvány kapcsán a nagy ívű, gyors – és részben kikényszerített – változások időszaka is volt. Így az elmúlt hónapokban nagy mennyiségben felhalmozódott gyakorlati tudás is. Olyan tudás, amely nem feltétlenül a korábbi paradigmákra épít, illetve nem feltétlenül illeszkedik azokhoz – és nem is azok ismeretében vagy továbbgondolásaként jött létre. 2020 tavaszán szinte az élet minden területen új helyzetekkel találkoztunk – olyanokkal, amelyeknek megoldására nem voltak tapasztalataink. A „learning by doing” folyamatában azonban tapasztalatokat gyűjtöttünk, bizonyos dolgokat próbálgattunk, majd láttuk a tevékenységünk eredményeit is. Sajnálatos lenne, ha az így összegyűlt tapasztalatok és jó – vagy éppen kevésbé jó – gyakorlatok elvesznének. Ezért a kötetben tapasztalatokat és gyakorlatokat is megosztunk.
Harmadrészt az események magánemberként is hatottak ránk. A történések felborították mindennapjainkat és rutinunkat. A korábban észre sem vett események veszélyforrássá váltak. Az „elugrok a boltba élesztőért” mondat például már ilyen formában nem hangzott – nem hangozhatott – el. A mondatot hosszas gondolkodás előzte meg. Veszélynek teszem ki magam, ha lemegyek a boltba? Mikor mehetek a boltba? Melyik boltba menjek? Kapható ott élesztő? Mit vegyek még, ha már elmegyek a boltba? Hogyan fizessek? Egyáltalán: biztosan kell nekem az az élesztő? A publikációk harmadik típusa így reflexív – a közelmúlt eseményeinek személyes megélését írja le, egy-egy szemszögből. Ebben a kontextusban minden egyes nézőpont hasznos és egyformán releváns – hiszen ezek mind mi vagyunk, és mindnyájan részesei voltunk-vagyunk a helyzetnek.
A kötet elektronikus formában jelent meg a Savaria University Press kiadásában 2020 szeptemberében.
A kötet pdf formátumban letölthető itt: Globális kihívás, lokális válaszok (PDF formátum).
A kötet tartalma
A kötet szerzői és tartalma:
Háttér
Bana Tibor – Kis Diána
A koronavírus-járvány kezelése az Európai Unió tagállamaiban
Kis Diána – Bana Tibor
Intézkedések a koronavírus-járvány ellen Ausztriában, Magyarországon és Romániában
Gazdasági összefüggések
Keller Krisztina – Tóth-Kaszás Nikoletta
A koronavírus-járvány észlelése és hatásai a hazai turisztikai szolgáltatók körében
Pásztor Judit
A covid19-járvány hatása a fiatalok külföldi munkavállalási terveire: az érzelmi intelligencia és az önszabályozás szerepe a stressz kezelésében
Pintér Dániel Gergő
Business unusual: a Covid19-járvány válságkommunikációs és krízismenedzsment aspektusai
Szőke Viktória
A koronavírus hatása mezőgazdasági vállalkozások tevékenységére
Veres Péter
A napi fogyasztási cikkek vásárlási szokásainak vizsgálata a koronavírus-járvány idején
Társas és társadalmi válaszok
Arapovics Mária
Kreatív sokszínűség, virtuális közösségfejlesztés – közösségi aktivitások karanténban
Hervé-Lóránth Ervin
Kulturális-művészeti struktúrák paradigmaváltásai a koronavírus idején
Horváth Zoltán
Veszélyhelyzet és önkéntesség
Kovács László
Társadalmi marketing és világjárvány
Szvetelszky Zsuzsanna
Online együttlétek, hibrid közösségek
Ziegler Zsolt
Maradjunk otthon? Racionális döntés Covid19 idején a Newcomb dilemma fényében
Kommunikáció és nyelvhasználat
Balázs Géza
A koronavírusról szóló beszéd (nyelv és folklór)
Domonkosi Ágnes – Ludányi Zsófia
Társas távolságtartás és nyelvi közeledés – e-mailezési gyakorlatok a koronavírus idején
Kegyes Erika – Lanzmaier-Ugri, Katharina
A többnyelvű tájékoztatás kihívásai, stratégiái és eredményei a koronavírus idején Ausztriában
Lénárt István
Karanténykedünk: a karanténdepitől a karanténszexig – avagy hogyan árulkodnak tevékenységeinkről a koronavírus-járvány alatt született szóösszetételek
Papp Bálint
Lezárt határokon át
Sándor Alexandra Valéria
Pandémia, változás és infodémia: közösségimédia-használat az új koronavírus-járvány ideje alatt
Velics Gabriella
Covid19 és a tudomány hírértéke
Tanítva tanulás
Bak Gerda – Kővári Edit
Digitális kompetencia és online jelenlét mérése az egyetemi hallgatók körében
Bokor Tamás
Modellek szorításában – a digitális kompetenciakeretek próbatétele a Covid19-járvány idején
Driussi, Paolo
Távoktatás, nyelvoktatás és a jövő – lehetséges-e tökéletesíteni a nyelvtanítást a járvány tapasztalatai alapján?
Hegyi Barbara
Elmaradt kreatív harmónia az innovatív vállalkozási szemléletformálást célzó kurzusokban
Hutterer, Claus Michael
A hirtelen jött távoktatás tapasztalatai a Covid19 okozta válsághelyzet alatt
Kovács Gábor
Távoktatás tapasztalatai a térinformatika oktatásában
Kovács László – Székely Klára – Szőke Viktória – Ziegler Zsolt
Oktatás, vizsgáztatás, világjárvány – gyakorlatok és tapasztalatok az Eötvös Loránd Tudományegyetem Savaria Gazdálkodástudományi Tanszékén
Németh Tamás
A koronavírus hatásai a szombathelyi gazdasági képzésekben – hallgatói szemmel
Parapatics Andrea – Vígh-Szabó Melinda
A magyar nyelv tantárgy digitális oktatásának támogatása
Varga Imre
Online oktatás, távoktatás tapasztalatai, jelentősége
Vass Regina
Járványügyi veszélyhelyzet alatti digitális oktatás az óvodában
Reflexiók
Egey Emese
Szubjektív beszámoló a koronavírus-járvány idején
Gráfik Imre
„Magunkba zárva”! – Magamra maradva?
Mihalik Judit
A bizonytalanság kora
Pusztay János
Kikényszerített innováció – szubjektív gondolatok vesztegzár idején
Szász Emese – Auer Tibor
Hangolódás