László Kovács
Informations
Position: head of department, associate professor
Academic degree: PhD, habil.
Telephone number: -
Office: C007
Office hours: appointment by e-mail
E-mail: kovacs.laszlo@sek.elte.hu
Research interests: brand names, cognitive positioning of brands, martketing and brand communication, mental lexicon, sustainability, circular economy
Subjects taught: marketing, service marketing, commercial marketing, consumer behaviour, marketing planning, linguistics
Publications
Link to MTMT (full publication ist)
Current, selected publications (Autumn 2022)
Monographs
Kovács László 2019. Márka és márkanév. 2., átdolgozott, bővített kiadás. Budapest: Tinta.
Kovács László 2013. Fogalmi rendszerek és lexikai hálózatok a mentális lexikonban. 2., átdolgozott, bővített kiadás. Budapest: Tinta.
Edited volumes
Kovács László (szerk.) 2022. Új kihívások, új készségek, új stratégiák – úton egy új normalitás felé. Szombathely: Savaria University Press.
Kovács László – Szőke Viktória (szerk.) 2022. Két év új normalitás: A koronavírus-járvány (Covid19) gazdasági és társadalmi hatásai. Szombathely: Savaria University Press.
Kovács László (szerk.) 2021. Globális kihívás – lokális válaszok. A koronavírus (Covid19) gazdasági és társadalmi összefüggései és hatásai. Budapest – Szombathely: Magyar Szemiotikai Társaság – Savaria University Press. (Utánközlés)
Kovács László (szerk.) 2020. Globális kihívás – lokális válaszok. A koronavírus (Covid19) gazdasági és társadalmi összefüggései és hatásai. Szombathely: Savaria University Press. (elektronikus kötet)
Kovács László (szerk.) 2020. Határterületek 2019. Szombathely: Savaria University Press.
Kovács László – Székely Klára (szerk.) 2019. Ipar 4.0. Szombathely: Savaria University Press.
Kovács László – Varga Imre (szerk.) 2019. A gazdaság interdiszciplináris megközelítései. Szombathely: Savaria University Press.
Book parts
Szőke Viktória – Kovács László 2022. How work and shopping related travel changed during the COVID-19 pandemic in Western Hungary in 2020. In: Brunn, S. D. – Gilbreath, D. (eds.) COVID-19 and a World of Ad Hoc Geographies. Cham: Springer. 1515-1533. https://doi.org/10.1007/978-3-030-94350-9_82
Kovács László 2022. In vino veritas. Deutsche und ungarische Weinmarkennamen im kontrastiven Vergleich. In: Kegyes Szekeres, Erika / Zipser, Katharina (Hrsg.) Kontrastive Studien zum Sprachpaar Deutsch–Ungarisch. Hamburg: Dr. Kovač. 225-255.
Kovács László 2016. Marke im Kopf: ein kognitionslinguistischer Blick auf Markenbilder. In: Kastens, Inga Ellen – Busch, Albert (Hrsg.) Handbuch Wirtschaftskommunikation. Tübingen: Narr Francke Attempto. 258-293.
Kovács László 2016. Fachwortschatzunterricht zwischen Theorie und Praxis – Impulse aus der Psycholinguistik und aus der kognitiven Linguistik. In: Kreyer, Rolf – Schaub, Steffen – Güldenring, Barbara Ann (Hrsg.) Angewandte Linguistik in Schule und Hochschule. Neue Wege für Sprachunterricht und Ausbildung. (=Forum Angewandte Linguistik – F.A.L. Bd. 58.) Frankfurt am Main et al.: Peter Lang. 225-262.
Journal papers
Kovács László – Bóta András – Hajdu László – Krész Miklós 2022. Brands, networks, communities: How brand names are wired in the mind. PLoS ONE 17(8): e0273192. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0273192
Németh Tamás – Kovács László 2022. Elektromos autók fogyasztói megítélése Magyarországon – elméleti megfontolások és egy kérdőíves felmérés eredményei. International Journal of Engineering and Management Sciences 7/2.
DOI: 10.21791/IJEMS.2022.2.1.
Kovács László – Orosz Katalin – Pollner Péter 2021. Growing Networks – Modelling the Growth of Word Association Networks for Hungarian and English. Investigationes Linguisticae 45. 67-82.
https://doi.org/10.14746/il.2021.45.5
Keller Krisztina – Tóth-Kaszás Nikoletta – Kovács László – Knausz Lívia 2022. Másképp látják-e a különböző generációk egy magyar középváros élhetőségét? Valóság. 2022/6: 78-95.
Kovács László 2022. Márkanevek: a márkakukatás és a nyelvtudomány metszéspontjában Magyar Nyelvőr.146/1: 60-70.
DOI: 10.38143/Nyr.2022.1.60
Kovács László – Endrődy Orsolya – Lénárt István 2021. Brand names in the mind of Hungarian, Russian, and Laotian kindergarten children: evidence from word association experiments. Hungarian Education Research Journal. 11/4. 413-425.
DOI:10.1556/063.2021.00072
Kovács László 2021. Kacsa, Csirkecomb, Ordító egér, Dórémi és társaik – közlekedési eszközök nevei és a nevek csoportosítási lehetőségei. Alkalmazott Nyelvtudomány. 21/2. 35-46.
DOI: 10.18460/ANY.2021.2.003
Kovács László – Orosz Katalin – Pollner Péter 2021. Networks in the Mental Lexicon – Contributions from Hungarian. Glottotheory. 12/2: 107-127.
DOI: 10.1515/glot-2021-2019
Kovács László – Keller Krisztina – Tóth-Kaszás Nikoletta – Szőke Viktória 2021. A Covid19-járvány hatása egyes turisztikai szolgáltatók működésére: azonnali válaszok és megoldások. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok. 6/2: 6-24.
DOI: 10.15170/TVT.2021.06.02.01
Kovács László – Bóta András – Hajdu László – Krész Miklós 2021. Networks in the mind – what communities reveal about the structure of the lexicon. Open Linguistics. 7/1. 181-199.
DOI: 10.1515/opli-2021-0012
Elsen, Hilke – Németh Renáta – Kovács László 2021. The sound of size revisited – New insights from a German–Hungarian comparative study on sound symbolism. Language Sciences. 85 101360
DOI: 10.1016/j.langsci.2021.101360
Szőke Viktória – Kovács László 2021. A mezőgazdaság 4.0 technológiáinak munkaerőpiaci hatásai. Gazdálkodás. 65/1. 64-85.
DOI: 10.22004/ag.econ.309544
Kovács László – Zsarnóczky Martin – Keller Krisztina – Tóth-Kaszás Nikoletta 2021. Idősek városképe – egy városmárka-asszociációs kutatás korcsoportspecifikus eredményei. Tér és Társadalom. 35/1. 113-135
DOI: 10.17649/TET.35.1.3208.
Kovács László – Németh Tamás 2020. Országeredet-hatás vagy országeredet-hatások? Az országeredet-hatás összefüggéseinek vizsgálata az Opel márka példáján. Marketing & Menedzsment. 54/3. 59-70.
DOI: 10.15170/MM.2020.54.03.06
Szőke Viktória – Kovács László 2020. Mezőgazdaság 4.0 – relevancia, lehetőségek, kihívások. Gazdálkodás. 64/4. 289-304.
DOI: 10.22004/ag.econ.305196
Kovács László – Keller Krisztina – Tóth-Kaszás Nikoletta – Knausz Lívia 2020. Nagykanizsa mint márka – középiskolások körében végzett városmárkaasszociációs vizsgálatok eredményei. Vezetéstudomány. 51/3. 17-29.
DOI: 10.14267/VEZTUD.2020.03.02
Kovács László 2019. Márkák, asszociációk és fogyasztás – változások a társadalom átalakulásának tükrében. Alkalmazott Nyelvtudomány. 19/1. 1-17.
DOI: 10.18460/ANY.2019.1.006
Kovács László 2019. Insights from Brand Associations: Alcohol Brands and Automotive Brands in the Mind of the Consumer. Market – Trziste. 31/1. 97-121.
DOI: 10.22598/mt/2019.31.1.97
Kovács László 2019. Márkanevek és fonetikai hasonlóságon alapuló asszociációk szóasszociációs adatbázisokban. Beszédkutatás. 27: 344-360.
DOI: 10.15775/BeszKut.2019.344-360
Buysschaert, Joost – Kovács László 2017. Challenges Encountered during the Compilation of a Multilingual Termbase in the Domain of Communication. Alkalmazott Nyelvtudomány. 2017/1: 1-14.
DOI: 10.18460/ANY.2017.1.001
Kovács László 2016. Netzwerkcharakter des mentalen Lexikons – Ergebnisse, Implikationen und Forschungsempfehlungen. Grazer Linguistische Studien. 86: 5-33.
Kovács László 2016. Kognitive Markenrepräsentationen im (inter)kulturellen Vergleich – Gemeinsamkeiten und Unterschiede bei deutschen und ungarischen Verbrauchern. Germanica Wratislawiensia. 141: 245-265.