Technika tanulmányi verseny dunántúli döntője
2018. szeptember 20-án – immár második alkalommal - hirdette meg az Oktatási Hivatal által is támogatott tanulmányi versenyt Tóth Ferenc a Zalaegerszegi POK főosztályvezetője. A tanulmányi verseny az „Ismerem a technikai környezetemet” címet kapta, témája pedig az „épített tér”, mely az ember által épített környezet ismeretét ölelte fel. A tanulmányi verseny Dunántúl kilenc megyéinek iskoláinak lett meghirdetve két kategóriában, az 5-6. és a 7-8. évfolyamosoknak.
Az iskolai fordulókat 2018. december 10-14. között rendezték meg az iskolák. Mindkét kategóriában szerepeltek az építészethez kapcsolódó rajzolvasási és műszaki rajz készítési ismeretek, melyek a technikai környezet létrehozásánál megkerülhetetlen készségek. A feladatlap megoldására 45 perc állt rendelkezésre. Az iskolai fordulóba több mint 1000 tanuló vett részt a kilenc megyében.
A megyei fordulóba iskolánként és kategóriánként a legjobb három tanuló jutott tovább. A megyei fordulókat mind a kilenc megyében egy időben, 2018. február 14-án bonyolították le. Vas megyében 53 tanuló jutott be a megyei döntőbe, melynek a Vas Megyei Önkormányzati Hivatal díszterme adott otthont. A köszöntőt, Majthényi László a Vas Megyei Közgyűlés elnöke mondta, majd 50 perc keretében kellet megoldani a feladatokat a versenyzőknek. A verseny végén Dr. Balázsy Péter megyei jegyző részéről a Megyeháza történelmi bemutatására került sor, majd ajándékkönyvek kiosztásával jutalmazták a megjelent diákokat. Ebből a szempontból unikálisnak mondható, hogy a megye tanulói a Megyeháza történelmi dísztermében mérhették össze technikai műveltségüket és tudásukat. A megyei fordulókból mindkét kategóriában a legjobb eredményt elért tanuló jutott a Dunántúli döntőbe.
2019. április 11-én került sor Szombathelyen a Dunántúli döntőre, melynek az ELTE Savaria Egyetemi Központja adott otthont. A technika tanulmányi verseny résztvevőit köszöntötte Tóth Ferenc az Oktatási Hivatal Zalaegerszegi Pedagógiai Oktatási Központ főosztályvezetője. A két kategóriában minden megyéből megérkeztek a versenyzők, így 9-9 tanuló között dőlt el, hogy az adott témában ki a legügyesebb. A döntő elméleti kérdéseiben az ember által létrehozott épített környezet technikai műveltségre fókuszáló kérdésekre kellett írásbeli válaszokkal felelniük a versenyzőknek. A szöveges kérdések mellett már számításos feladatok is voltak a feladatlapokon. Ilyen például, hogy egy ház alapterületének kiszámításánál, az adott helyiségcsoportoknál mennyi padlóburkoló anyagra van szükség, mekkorák a nyílászárók méretei stb. A hatvan perces elméleti feladatsor megoldása után egy rövid pihenő következett, majd a gyakorlati feladat kivitelezése. Az idei évben a kapott alapanyag és szerszámok segítségével egy tetszőleges kialakítású hidat kellett elkészíteniük. Erre 75 perc állt rendelkezésre. Az alapanyag újrahasznosított papírtégla elemekből készült, melyből minden versenyző azonos mennyiséget kapott. Anyagként még felhasználható volt hurkapálca és adott méretű zsineg. A használható eszközök között szerepelt, satu, olvadékragasztó, fűrész, csiszolóvászon, tapétavágókés, kézi fúró. A verseny az egyetem dísztermében került lebonyolításra, ahol a híd egyedi jellege, esztétikai és stabilitási jellemzői voltak a lényegesebb pontozási szempontok. Pont járt még a precíz, pontos építésért is. A versenysorozat írásbeli kérdéssorait Sinkovics Ágnes technika szaktanácsadó és Dr. Nemes József egyetemi docens állította össze. A döntő gyakorlati feladatának összeállításában és kidolgozásában nagy szerepet játszott a technika tanárszak korábbi hallgatója Kártyás László.
A végeredményt az elméleti és a gyakorlati feladatok pontszám összege adta ki. Természetesen a megépített modelleket a tanulók hazavihették, egy erre a célra kapott laminált parketta alapon. Mind a tizennyolc versenyző emléklapot, és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatikai Kar által összeállított ajándékcsomagot, illetve a kategóriák első három helyezettjei az Oktatási Hivatal tárgyjutalmát vehették át.
Végül álljon itt a döntő helyezettjeinek a neve:
I. korcsoport
kód |
elméleti feladat pontszáma (100) |
gyakorlati feladat pontszáma (40) |
összesen |
helyezés |
NÉV |
|
79 |
36 |
115 |
1. |
Körtvélyessy Lóránt Kaposvári Vaszary János Általános Iskola felkészítő tanár: Gyürki Zoltán |
|
83 |
28 |
111 |
2. |
Kipilla Balázs Dr. Batthyány-Strattmann László Általános Iskola felkészítő tanár: Sólyom Mária |
|
89 |
20 |
109 |
3. |
Erdősi Janka Balatonfüzfői Irinyi János Általános Iskola és AMI felkészítő tanár: Horváth Irén |
II. korcsoport
kód |
elméleti feladat pontszáma (100) |
gyakorlati feladat pontszáma (40) |
összesen |
helyezés |
NÉV |
|
81 |
27 |
108 |
1. |
Fertály Dávid Pécsi Belvárosi Általános Iskola felkészítő tanár: Bárkányi Tamásné |
|
79 |
27 |
106 |
2. |
Németh Míra Reményik Sándor Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és AMI felkészítő tanár: Juhász Valéria |
|
80 |
25 |
105 |
3. |
Kósa Lajos Teskándi Csukás István Általános Iskola felkészítő tanár: Tóthné Németh Gabriella |
Technika tanulmányi verseny dunántúli döntője
Technika tanulmányi verseny dunántúli döntője
0
/
0
0
/
0