Tanulmányok az oktatás határdimenzióiról
Az oktatás határdimenziói című, egy évvel ezelőtti szimpóziumon kétszáznál is több hazai és külföldi kutató vett részt, hogy kísérletet tegyenek a „határ” különböző szempontú értelmezésére a pedagógiában, a gyakran határon átívelő problémák azonosítására, az inter- és multidiszciplináris pedagógiai paradigmákban rejlő lehetőségek feltárására, valamint alternatív megoldási és cselekvési utak keresésére.
A konferencia címével megegyező kötet a szervező egyesület (Hungarian Educational Research Association – HuCER) évkönyveinek újabb darabjaként látott napvilágot. A hat fejezetből álló kiadványban összesen huszonkét tanulmány kapott helyet, köztük az ELTE szombathelyi campusához kötődő kutatók írásai.
A kötet előszavában Kozma Tamás, a HuCER elnöke úgy fogalmaz,
a válogatott tanulmányok elérik, talán meg is haladják – az útkereső vizsgálódásként megjelenő – hazai nevelés- és oktatáskutatás határait.
Az iskolai tanulások akkor hatásosak és maradandók, ha a közösségi tanulásokhoz kapcsolódnak, azokat egészítik ki és tudatosítják, írja Kozma Tamás, aki szerint az oktatás határdimenzióit keresni annyi, mint társadalmunk megértésének új útjait földeríteni.
„Az oktatás kutatását, a tanulás fejlesztését, pedagógiát és szociológiát, pszichológiát és antropológiát – hogy épp csak egy párat említsek – kell összekapcsolnunk. Az oktatás határdimenziói kísérlet arra, hogy az ismert és megszokott neveléstudományt/oktatáskutatást kitágítsuk, és a társadalom megismerésévé alakítsuk át.”
A könyv online elérhető ide kattintva.
Írásunk a tavalyi konferenciáról.