TANSZÉKI TANULMÁNYI KIRÁNDULÁS SZLOVÉNIÁBA

2023.06.20.
Nem kell gyermeknek lenni ahhoz, hogy felfigyeljünk a mesésre és a különlegesre – az ilyen jelzőkkel illethető személyek, tárgyak vagy akár földrajzi helyek mindenkit vonzanak. Kíváncsiságot ébresztenek bennünk, ez az érzés pedig felnőttként az esetleges szkepticizmusunk előtérbekerülésével még inkább felerősödhet. Elvégre ki hinné el átlépve a nagykorúság küszöbét, hogy léteztek sárkányok? Vagy ebben az esetben a jelenidő használata lenne az indokoltabb?

Az ELTE BDPK Történelem Tanszékének szervezésében a sárkányok városába, Ljubljanába látogattunk el június elsején. (A szervezésben Agócs Nándor tanár úr segítségére Kazinczki Dóra és Málics Viktória hallgatók voltak.) Az ötven férőhelyes autóbusz szinte teljesen megtelt, és a korai gyülekező ellenére izgatott morajlás töltötte be a jármű belsejét. Mindössze három és fél óra választott el minket a kitűzött úticélunktól, ahol a legenda valósággá változhatott: sárkányok vártak ránk mindenhol. A szlovén–magyar határt átlépve, ahogy az országban egyre beljebb és beljebb jutottunk, az ablakon keresztül elénk táruló látvány mesébe illett: a messzeségben éppen észrevehető hófedte hegycsúcsok, zöldellő legelők, amelyeken nyugodtan legelészgettek lovak, tehenek, juhok, és a domboldalakon békésen álldogáló kertes kis házikók. A ráhangolódásra azonban nemcsak az autóbuszon töltött idő adott lehetőséget: a kirándulást megelőzően, a szándékosan erre az alkalomra létrehozott csoportban előzetesen is megismerkedhettünk Ljubljana alapításának szinte fantasztikumként számontartott történetével (amely egyúttal magyarázattal szolgál a lépten-nyomon felbukkanó tűzokádókra is), valamint a város néhány nevezetességével. A bejegyzések sűrű közlése viszont nem kizárólag az érdeklődés felkeltését szolgálta – a tanulmányi kirándulásra ugyanis egy feladatlap is készült, amely az odafelé vezető úton jutott birtokunkba. A papíron szereplő kérdésekre a válaszok egy bizonyos részét a csoportban lévő ismertetőkben is fellelhettük, de némi szemfülességet is igényelt a küldetés teljesítése, amire csak megérkezésünk után nyílt lehetőség, immár a ljubljanai vár alatt.

A megérkezésünket követően az autóbuszt csak a visszainduláskor láthattuk ismét – szinte egy teljes nap állt rendelkezésünkre, hogy felfedezzük magunknak a sárkányok és nem mellesleg a hidak városát, melyet a Ljubljanica folyó szel ketté. Az időjárás – egy lélegzetvételnyi szünetet leszámítva – végig a mi oldalunkon állt, talán ez is hozzájárult a szlovén főváros leírhatatlan atmoszférájához. A központi piacot betöltötték a zöldség-, a gyümölcs-, és a virágárusok, melyet az itt élők, vagy az éppen erre járók ki is használtak. Filmbe illő jelenetek játszódtak le körülöttünk, ahogy biciklire ülve a kosárban óriási virágcsokorral közlekedett fiatal és idős egyaránt. A várost különböző építészeti stílusú épületek és építmények teszik igazán különlegessé: például a barokk Szent Miklós-székesegyház, az Angyali Üdvözlet Ferences templom, a bécsi szecessziós stílusú csarnok és palota épülete vagy éppen a szintén a szecesszió jegyeit magán viselő Sárkányhíd.

Miután közösen bejártuk a város főterét, a program egyénivé alakult: a környező látnivalókat bármilyen sorrendben bejárhattuk, csupán arra kellett ügyelnünk, hogy időben visszaérjünk a gyülekezőhelyre, ahol az autóbusz vár minket, illetve, hogy a feladatlapon szereplő kérdésekre is megtaláljuk a választ. A ljubljanai vár, a Ljubljanai Városi Múzeum, a Szlovén Nemzeti Múzeum, a Tivoli park, valamint a már korábban is említett helyszínek várták, hogy felfedezhessük őket magunknak – naivan azt gondoltam, ez a rendelkezésre álló idő alatt sikerülhet is, ráadásul még néhány nemzeti étel kipróbálására is adódik lehetőségem. Habár a vár, a ferences templom és a főtér szinte minden szegletét bejártam, fogtam sárkányt (szobrot) és álltam a város nevezetes hidjain, úgy érzem, még a negyedét sem fedeztem fel annak, amit Ljubljana nyújthat a látogatói számára. Így öt óra tájékán autóbuszra ülve, amikor búcsút vettünk a szlovén településtől, tudtam, hogy ez valójában a viszontlátás kívánságát foglalta magában.