Szakirányú továbbképzések (pedagógus szakvizsga) az ELTE Savaria Egyetemi Központban

Szakirányú továbbképzések (pedagógus szakvizsga) Választható szakirányok
- fejlesztő, differenciáló pedagógus (4 félév)
- mérés -értékelési feladatokra felkészült pedagógus (4 félév)
- mentori feladatokra felkészült pedagógus (4 félév)
- iskolai tanácsadó és konzultáns (4 félév)
- tananyag- és taneszköz innovátor pedagógus (4 félév)
AZ OKTATÁS FORMÁJA
A konzultációk általában péntek14.00 és szombat 9.00 kezdődnek, ezek formái: tantermi előadások, gyakorlatok, szemináriumok és bemutató foglalkozások. A képzés során 3-4 alkalommal külső intézményeknél szervezett gyakorlatok segítik az ismeretek elmélyítését.
A KÉPZÉS KÖLTSÉGE 140.000.-Ft/félév
Jelentkezési határidő: augusztus 21.
ÉRDEKLŐDNI : munkanapokon 10.00 és 12.00 óra között a +3630/9594572 számon lehet (Némethné Tóth Ágnes egyetemi docens).
Választható SZAKIRÁNYOK
Fejlesztő, differenciáló pedagógus (4 félév)
a szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték;
a) Kötelező ismeretkörök és azok főbb tartalmi csomópontjai 55 kredit
b) Választható ismeretkörök, gyakorlatok és azok főbb tartalmi csomópontjai: 55 kredit
Pszichológiai és gyógypedagógiai alapismeretek; Új típusú pedagógusi szerepek és feladatok: A gyógypedagógia alapfogalmai; A gyógy/pedagógiai folyamat (diagnosztika- terápia – prevenció- re/habilitáció); Akadályozottsági típusok a gyógypedagógiai praxisban (érzékszervi akadályozottak; mozgási akadályozottak; beszédben akadályozottak; mentálisan akadályozottak);
Inkluzív pedagógia: A fejlesztés fő területei, módszertani alapok. Komplex szűrések a fejlesztő pedagógus szolgálatában: a szűrőeljárások menete, etikája, kompetenciája, az eredmények értékelése. Integráció és szegregáció a gyógypedagógiai iskoláztatásban; differenciáló pedagógia; kompetencia alapú oktatás; kooperatív tanulás; - Az integráció és szegregáció kérdései: hátrányos megkülönböztetés, az esélyegyenlõség elve, fenntartói megoldások az integrációra, szektorközi együttmûködés. - Sajátos pedagógiai, pszichológiai ismereteket és módszereket igénylõ személyek, illetve csoportok nevelése-oktatása: a sajátos nevelési igényû gyermekek, tanulók köre, a pszichés fejlõdés zavarai miatt sajátos nevelési igényûvé nyilvánított gyermekek, tanulók vizsgálatával kapcsolatos
eljárások; egészségnevelés, egészségfejlesztés, mentálhigiéné, drogmegelõzés; hátrányos helyzetûek, lemaradók, fogyatékosok együttnevelése, az integráció feltételei; nemzeti és etnikai kisebbségek az oktatásügyben; az élethosszig tartó tanulás, felnõttoktatás
Egyéni gyakorlat: Tanulásmódszertan — A tanulási nehézségek oki háttere és tünetei (az olvasási és számolási nehézségek elméleti és gyakorlati kérdései). a gyermeki személyiség megismerésére szolgáló neveléspszichológiai és pedagógiai eljárások; az értelmi fejlettség, tanulási képességek mérésére, szűrésére szolgáló eljárások elemzése, esetmegbeszélések; testséma-, percepciófejlesztés gyakorlati eljárásai; a mozgás, mint a prevenciós fejlesztés fő területe; a játék szerepe a prevenciós korrekciós fejlesztésben, fejlesztő játékok alkalmazásának gyakorlati lehetőségei; a zene szerepe a prevenciós és korrekciós fejlesztésben;
c) Szakdolgozat: 10 kredit
Mérés- értékelési feladatokra felkészült pedagógus (4 félév)
a) Kötelező ismeretkörök és azok főbb tartalmi csomópontjai 55 kredit
b) Választható ismeretkörök és gyakorlatok és azok főbb tartalmi csomópontjai: 55 kredit
A pedagógiai kutatás módszertana: benne statisztikai alapok, tesztelmélet, statisztikai adatfeldolgozó programok; dokumentumelemzés; csoportos kutatási gyakorlat; műhelymunka; egyéni kutatási gyakorlat
Az ellenőrzés és értékelés problematikája; pedagógiai mérések, vizsgarendszerek; diagnosztikus pedagógiai értékelés; a hatékonyság mutatói, mérési lehetõségei; a tanulói és a pedagógusi munka értékelése; a minõségbiztosítás módszerei; tanári, tanulói és szülõi szervezõdések; az intézményi légkör szociálpszichológiai jellemzõi, összefüggése a teljesítménnyel.
A pedagógus a szervezetben: iskolai klíma; tanácsadás; esélyegyenlősítés; reflexiók; a pedagógus szerepei, munkatevékenységei; pedagógiai folyamattervezés, intézményi feladatok megszervezése, együttmûködés; szakmai önismeret és önreflexió a pedagógiai gyakorlatban; a pedagógusok mentálhigiénéje, konfliktusok és kezelésük; a pedagógus tevékenységét segítõ új eljárások, módszerek, technikák; az oktatási folyamat tervezése, osztályozás, értékelés.
c) Szakdolgozat: 10 kredit
Mentori feladatokra felkészült pedagógus (4 félév)
a) Kötelező ismeretkörök és azok főbb tartalmi csomópontjai 55 kredit
b) Választható ismeretkörök és gyakorlatok és azok főbb tartalmi csomópontjai: 55 kredit
Módszertani ismeretek: kooperatív tanulás; projektpedagógia; portfólió –készítés; digitális pedagógiai eszközök alkalmazása a gyakorlatban; pedagógus szerepei, munkatevékenységei; pedagógiai folyamattervezés, intézményi feladatok megszervezése, együttmûködés; szakmai önismeret és önreflexió a pedagógiai gyakorlatban; a pedagógusok mentálhigiénéje, konfliktusok és kezelésük; a pedagógus tevékenységét segítõ új eljárások, módszerek,
technikák; az oktatási folyamat tervezése, osztályozás, értékelés.
Differenciáló pedagógia; differenciált tanterv; tananyag, differenciált követelmények, egyéniesített tanulás; kompetencia alapú oktatás; projektpedagógia; kooperatív tanulás; team-teaching
Esélyegyenlőség az oktatásban- Sajátos pedagógiai, pszichológiai ismereteket és módszereket igénylõ személyek, illetve csoportok nevelése-oktatása: a sajátos nevelési igényû gyermekek, tanulók köre, a pszichés fejlõdés zavarai miatt sajátos nevelési igényûvé nyilvánított gyermekek, tanulók vizsgálatával kapcsolatos eljárások; egészségnevelés, egészségfejlesztés, mentálhigiéné, drogmegelõzés; hátrányos helyzetûek, lemaradók, fogyatékosok együttnevelése, az integráció feltételei; nemzeti és etnikai kisebbségek az oktatásügyben; az élethosszig tartó tanulás, felnõttoktatás
Az ellenőrzés és értékelés problematikája: egyéni értékelés- önértékelés; qualitatív technikák az értékelésben; diagnosztikus pedagógiai értékelés, reflektív pedagógia; pedagógiai mérések, vizsgarendszerek; a hatékonyság mutatói, mérési lehetõségei; a tanulói és a pedagógusi munka értékelése; a minõségbiztosítás módszerei; tanári, tanulói és szülõi szervezõdések; az intézményi légkör szociálpszichológiai jellemzõi, összefüggése a teljesítménnyel.
A szakvezetői munka elemei: Csoportos szakvezetői gyakorlat, egyéni gyakorlatvezetés :hospitálás; team-teaching; portfólió- készítés; reflekxiók; tanácsadás; tananyag-fejlesztés; tantervfejlesztés; a hatékonyság mutatói, mérési lehetõségei; a tanulói és a pedagógusi munka értékelése;
c) Szakdolgozat: 10 kredit
Iskolai tanácsadó és konzultáns (4 félév)
a) Kötelező ismeretkörök és azok főbb tartalmi csomópontjai 55 kredit
b) Választható ismeretkörök és gyakorlatok és azok főbb tartalmi csomópontjai: 55 kredit
Speciális nevelési, tanácsadói feladatok: A tanácsadás pszichológiai és
pedagógiai alapjai; Egyéni tanácsadás; Csoportszervezés, csoportvezetés, csoportterápia;
Személyközi interakciók és kooperáció; Problémaérzékenyítő tréning; Pedagógiai
diagnosztizálás, fejlesztés; Egészségfejlesztés, mentálhigiéné, drogmegelőzés kérdései;
Előítéletek es megelőzésük;
A társadalom perifériájára sodródott személyek és csoportok: A szociálisan hátrányos helyzetű és/vagy veszélyeztetett gyermekek és fiatalok; A sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók köre, hatékony tanórai foglalkoztatásuk; A pszichés fejlődés zavarait mutató gyermekek; Etnikai csoportok; Drogveszélyeztetettek; Bűnelkövetők;
A tanácsadás módszertana: A személyes kompetenciák megismerése és fejlesztésének technikái; Mentálhigiénés segítő kapcsolat kialakításának es fenntartásának
c) Szakdolgozat: 10 kredit
Tananyag és taneszközinnovátor pedagógus (4 félév)
a) Kötelező ismeretkörök és azok főbb tartalmi csomópontjai 55 kredit
b) Választható ismeretkörök és gyakorlatok és azok főbb tartalmi csomópontjai: 55 kredit
Korszerű tanítási tartalmak és taneszközök készítése; személyre szabott tanuló-központú tanulási programok tervezése, tananyagok, tanulási programok összeállítására, taneszközök készítése.
Korszerű eljárások alkalmazása a tanulási folyamatban; tanulásdiagnosztikai eljárások alkalmazása, a tudás értékelésének korszerű eljárásai, differenciált tanulásszervezés, a kooperáció és projekt megfelelő alkalmazása a tanulási folyamatban, reflektív és interaktív tanulási eljárások, a tanulói önálló ismeretszerzés képességének fejlesztése.
Interaktív tanulási környezet; tanulástámogató és tanulásszervező szoftveralkalmazások, digitális tananyagok értékelése és tervezése.
c) Szakdolgozat: 10 kredit