Országos közlekedéstörténeti konferenciát rendeztek a SEK-en

A kétévente megrendezett tudományos tanácskozás fókuszában minden alkalommal más-más téma áll. Ezúttal, szeptember 24-én és 25-én a személyszállítással kapcsolatos kérdéseket boncolgatták az előadók.
A megjelenteket a házigazda nevében Lenkai Nóra, a Savaria Egyetemi Központ rektori biztosa köszöntötte, kiemelve, hogy a közlekedés alapját az úthálózatok jelentik, ezek kötik össze a településeket, hasonlóan a tudáshoz, amely a konferencia résztvevőit idén Szombathelyre vezette.
Tóthné Temesi Kinga, a társszervező Közlekedéstudományi Egyesület főtitkárhelyettese megnyitó beszédében emlékezetetett, a szervezet feladati közé tartozik, hogy dokumentálja és közreadja a közlekedéstudomány eredményeit.
Takács Ádám, a GYSEV Zrt. személyszállítási igazgatója úgy vélekedett, legfontosabb feladatuk, hogy vonzóvá tegyék a közösségi közlekedést. Beszédében a szakember hangsúlyozta, a nyugat-dunántúli régió az országon belüli migráció második legnagyobb nyertese. A Központi Statisztikai Hivatal adatai azt mutatják, hogy 2050-ig Győr–Moson–Sopron megye lakossága 15–20, Vasé 5–10 százalékkal növekszik majd, de Zala megyéé is legalább stagnál. Így van létjogosultsága azoknak a beruházásoknak, amelyek a térség közösségi közlekedésének fejlesztését szolgálják.
A konferencia plenáris előadásait levezető Majdán János, a Pécsi Tudományegyetem professor emeritusa felidézte, a baranyai megyeszékhelyen megrendezett első szimpóziumon mindössze hat–hét vasúttörténettel foglalkozó szakember vett részt. A rendezvény olyan eredményesnek bizonyult, hogy két év múlva Győrben, majd Debrecenben és Szegeden gyűltek össze újra. Az ELTE szombathelyi Történelem Tanszékét vezető Kalocsai Péter egyetemi docenssel – az idei konferencia fő szervezőjével – a kezdetektől szoros a munkakapcsolat. Az ő ötlete alapján tágult a rendezvény horizontja: az idei tanácskozáson az előadók már nem csupán a vasúttörténettel, hanem a közlekedéstudomány egészével foglalkoznak, valamint a téma kulturális és művészeti vonatkozásai is helyet kaptak a gazdag programban.
Az első előadáson Kalocsai Péter elmondta, Magyarországon csupán egy–két évtizedes múltra tekint vissza a közlekedéstörténet történettudományi módszerekkel való kutatása. Hozzátette, a közlekedéstörténet kutatási eredményeire a történelemtudománynak, a közlekedéstudománynak és a műszaki tudományoknak egyaránt szüksége van. Szombathely közlekedéstörténetéről szólva elhangzott: a településen már a római hódítás előtt átvezetett egy észak–déli útvonal, amely az Alpok megkerülését szolgálta. Majd a történész bemutatta azokat a közlekedési folyosókat, amelyek a múltban a várost érintették.
Országos közlekedéstörténeti konferenciát rendeztek a SEK-en
Országos közlekedéstörténeti konferenciát rendeztek a SEK-en
0
/
0
















0
/
0