Hiánypótló monográfia a szombathelyi polgári repülés történetéről

Szöveg és fotó: Kleinhappel Miklós | 2019.06.28.
Hiánypótló monográfia a szombathelyi polgári repülés történetéről

Polgári repülőjárat Szombathelyről Siófokra a szocialista Magyarországon? Ilyen is volt a szombathelyi polgári repülés történetében, amelyről dr. Kalocsai Péter írt hiánypótló monográfiát Gyors, gyorsabb, leggyorsabb címmel. A műben felbukkan többek között egy osztrák légitársaság is, ami – ki tudja, milyen okból – polgári repülőjáratot működtetett Bécs és Szombathely között.

Az ELTE Savaria Egyetemi Központ főiskolai docensének a Szülőföld Kiadó gondozásában megjelent új könyvét június 13-án mutatták be az ŐrvidékHáz Irodalmi Műhely című rendezvénysorozata keretében.

Kalocsai Péter két évtizednyi kutatómunka eredményeit tette közzé a kötetben, a rá jellemző alapossággal és precizitással, egy fotókkal gazdagon illusztrált kiadványban. A könyv alapjául a történésznek a Közlekedés- és várostörténeti tanulmányok, 19–20. század című kötetben a szombathelyi polgári repülés történetéről megjelent tanulmánya szolgált.

Bevezetőjében Farkas Csaba, a Szülőföld Kiadó igazgatója a Szombathelyi Kis Újság 1913. június 22-én megjelent számában olvasható cikk címét idézte fel: „Tegnap szántotta végig először Szombathely levegőjét repülő ember”, hozzátéve, hogy a vasi megyeszékhely történelmében meghatározó szerepe volt a közlekedésnek, ám a polgári repülés történetét eddig senki sem dolgozta fel. Elhangzott: dr. Kalocsai Péter hiánypótló munkája egy szombathelyi vonatkozásban ma már feledésbe merült közlekedési eszköznek állít emléket, a hazai repüléstörténetbe ágyazva, külföldi kitekintéssel, a témával kapcsolatos téves ismeretek tisztázását is vállalva.

A könyvbemutatón megjelenteket Illés Károly, szombathelyi alpolgármester köszöntötte, aki nem rejtette véka alá a repüléshez való vonzódását, kiemelve, hogy azok a helyiek, akik számára „térkép e táj”, különféle rendezvényeken igyekeznek megismertetni az érdeklődőket az egykori városi repülőtér történetével, valamint sportrepülőgépek, kisgépek segítségével megízleltetni velük a repülés élményét. Az alpolgármester bízik abban, hogy lesz még Szombathelynek legalább kisgépek fogadására alkalmas repülőtere.

A kötetet dr. Vigh Kálmán történész, a szerző egykori főiskolai tanárából lett kollégája és barátja ajánlotta az olvasók figyelmébe, dr. Kalocsai Pétert úgy bemutatva, mint aki pedagógusként „megjárta a hadak útját”, hiszen pályáját általános iskolai tanárként kezdte, majd középiskolában tanított, innen érkezett a tanárképzőbe, ahol oktató–kutató tanár lett, aki az elmúlt évtizedekben szakszemináriumokon és speciálkollégiumokban osztotta meg kutatási eredményeit a hallgatókkal.

„A könyv olyan erős lábakon áll, amelyek szakmaiságát megkérdőjelezhetetlenné teszik”

– méltatta a kiadványt dr. Vigh Kálmán, felidézve a szerző munkáit korábban értékelők véleményeit, amelyek szerint a dr. Kalocsai Péter a modern kori közlekedéskutatás egyik legavatottabb, országos mércével mérve is megkerülhetetlen képviselője.

A szerző a kötethez tizenegy levéltár anyagait, negyvenöt helyi, regionális, országos és szaksajtóban megjelent cikket, valamint magángyűjtemények kincseit gyűjtötte csokorba, a könyvet negyvenkilenc szakirodalmi és tíz internetes hivatkozással látta el, amelynek erős forráskezelésű, jó logikával szerkesztett kiadvány lett a végeredménye. Dr. Vigh Kálmán elmondta, ahogy előző, a szombathelyi villamosról szóló kötetében, úgy végkövetkeztetését dr. Kalocsai Péter ebben sem mondja ki, de érzékelteti, nevezetesen azt, hogy a szombathelyi polgári repülés mindvégig megmaradt különlegességnek, amellyel kevesen éltek, élhettek.

Dr. Kalocsai Péter felszólalásában emlékeztetett: kutatási területe lassan harminc éve a közlekedés- és a várostörténet, ezen belül is a városi közeledés története, és bár sokaknak a szombathelyi villamos krónikájával kapcsolatos vizsgálódásainak eredményei jutnak eszébe róla, első, húsz évvel ezelőtt megjelent könyvében már a helyi autóbuszközlekedés históriáját, a Vasi Volán és jogelőd vállalatainak ötven évét is feldolgozta. A szerző felhívta a figyelmet arra, hogy a szombathelyi katonai repülőtér történetét Révész Tamás Repülőtér az Alpokalján címmel már évekkel ezelőtt megírta, és az eredeti ötlet szerint ezzel együtt jelent volna meg a szombathelyi polgári repülés történetéről szóló munka is, ám szakmai és magánéleti okok miatt az erről szóló tanulmány kötetté bővítése csak most valósulhatott meg.

Dr. Kalocsai Péter úgy fogalmazott, kutatási eredményei közül számára szenzáció, hogy kiderült, a szocialista Magyarországon a Balatont megcélzó jó gyorsvonati vasúti közlekedési lehetőségek mellett Szombathely–Siófok polgári repülőjárat is közlekedett. Vagyis ha valaki a szabad vasárnap reggelén fürdőzésre vágyott, akkor fél nyolckor repülőre szállhatott, nyolc órakor már a magyar tengernél volt, ahonnan este haza is utazhatott repülőgéppel. A szerző szerint az sem kevésbé meghökkentő, hogy egy osztrák légitársaság polgári repülőjáratot működtetett Bécs és Szombathely között, amihez még a német nemzeti légitársaságtól, a Lufthansától is bérelt repülőgépeket, de a járat indításának okairól nem talált információkat. A történész végül a szombathelyi polgári repüléstörténet krónikájából kiemelte, a Horthy-korszakban akadt olyan időszak, amikor a vasúti közlekedés hiányában légipostán érkeztek a megyeszékhelyre az országos napilapok, amelyeket így a helyi olvasók a nyomdából kikerülésük után két órával már olvashattak.

Dr. Kalocsai Péter végül arról beszélt, hogy eddigi kutatásai során rengeteg információt, anyagot gyűjtött Szombathely 19–20. századi közlekedéstörténetéről – nagy álma egy erről szóló monográfia megírása, amire az is inspirálja, hogy hasonló mű eddig még nem készült a Kárpát-medencében.

A könyvbemutatón gitáron közreműködött Kocsis Márton.

Hiánypótló monográfia a szombathelyi polgári repülés történetéről

Hiánypótló monográfia a szombathelyi polgári repülés történetéről

0

/

0

0

/

0