Hallgatónk lett a legjobb az anyanyelvi tanításban

Szöveg és fotó: Kleinhappel Miklós | 2025.04.17.
Hallgatónk lett a legjobb az anyanyelvi tanításban
Első helyezést ért el az ELTE szombathelyi campusának végzős tanító szakos hallgatója, Ihász Dominika a 16. Országos Anyanyelvi Tanítási Versenyen.

Az immár Kárpát-medencei megmérettetéssé szélesedett versenyt a Debreceni Református Hittudományi Egyetem Magyar Nyelvi és Irodalmi Tanszéke rendezte meg április 7–9. között. A kezdeményezés célja, az anyanyelvi nevelés hatékonyságának növelése és a szakmai párbeszéd erősítése.

Az idei versenyre Szombathelyen kívül Bajáról, Egerből, Marosvásárhelyről, Nyíregyházáról, Nyitráról, Sárospatakról, Székelyudvarhelyről, Szekszárdról és Debrecenből érkeztek pedagógusjelöltek, azok, akik sikerrel vették az akadályt a helyi fordulón.

Az erőpróba során az indulóknak egy ismeretterjesztő szöveg feldolgozását kellett tanítási órában bemutatniuk valódi iskolai osztályok előtt, harmadikosoknak vagy negyedikeseknek. A résztvevők a tanítást megelőző napon húzták ki, melyik osztályban és hányadik órában fognak tanítani, majd hospitáltak az adott csoportnál.

Ihász Dominika egy harmadik osztályos csoportban tanított, a Duna-Ipoly Nemzeti Parkot bemutató szöveg alapján. A felkészülésben oktatója, Koósné Sinkó Judit, az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar mestertanára nyújtott számára támogatást: együtt utaztak Debrecenbe, és közösen tervezték meg a tanóra menetét.

Dominika kreatív módon, játékos keretbe ágyazta a tananyagot: a tanulók egy képzeletbeli szakértővizsgán vettek részt, amely során a nemzeti parkról tanultak. Az óra végén a diákok kis kitűzőt kaptak, így „hivatalosan” is kis tudósokká váltak. Dominika számára fontos volt, hogy minden gyermek megszólalhasson, így a beszélgetésre is hangsúlyt fektetett.

Mint elmondta, először nem tervezte, hogy részt vesz a versenyen, korábban sem indult hasonlón, de végül mégis belevágott – elsősorban tapasztalatszerzés céljából. A szakdolgozatát – szintén Koósné Sinkó Judit témavezetésével – is hasonló témában írta: egy olyan olvasástanítási módszert vizsgált, amelyben a gyerekek meséken keresztül sajátítják el a betűket, különböző figurák és kerettörténetek segítségével.

Ez a játékos megközelítés Dominika saját tanítási stílusára is jellemző,

és örömmel alkalmazza gyakorló tanítóként is, immár „élesben”, hiszen már másfél éve a szombathelyi Nyitra Utcai Általános Iskola pedagógusa.

Dominika az egyetem évei alatt több területen is kipróbálta magát, zenekarban is énekelt, de a tanítás mindig is központi szerepet játszott az életében. A versenyen elért eredmény és a pozitív visszajelzések megerősítették abban, hogy jó úton jár.