Élmények és tanulás a terepgyakorlatokon

Szöveg: Eremiás Ildikó – Fotó: Török Tamás | 2024.02.15.
Élmények és tanulás a terepgyakorlatokon
Az ELTE szombathelyi campusán tanuló tanár szakos hallgatók képzésében rendkívül fontos szerepet töltenek be a terepgyakorlatok, amelyek a természettudományos tantárgyak elsajátításában segítik őket. A biológia és földrajz szakok gyakorlati képzése lehetőséget ad nekik arra, hogy mélyebb tudást szerezzenek azokon a területeken, amelyeket később tanítani is fognak.

Ezek a kötelező kurzusként meghirdetett tanulmányi kirándulások közösségépítő erejük mellett egyedülálló alkalmak a hallgatók életében: tapasztalati úton ismételhetik át az egyetemen megszerzett ismereteket, miközben oktatóiktól és hallgatótársaiktól is tanulhatnak.

A biológia szakos hallgatók nevében Pintér Gréta beszélt tapasztalatairól a terepgyakorlatokkal kapcsolatban. Élménybeszámolójában részletezte, hogy a Biológiai Tanszék fokozottan figyel arra, hogy az állat- és növénytan egyaránt megjelenjen a terepgyakorlatok során, így mindkét témakörben hirdetnek meg tanulmányi kirándulást a hallgatóknak, hogy közvetlenül az elméleti tudásanyag elsajátítása után a természetben is találkozhassanak azokkal az élőlényekkel, amelyekről az egyetemen tanulnak.

A Tömördi Madárvárta kedves emlék Gréta számára, ugyanis a többhétvégés gyakorlat során talajcsapdákat állíthattak rovaroknak, vizsgálhatták, milyen faj jellemzi az adott területet, és a madárgyűrűzésben is részt vehettek a hálózástól a madarak szállításáig egyaránt. Vizsgálhattak cinegét, fakopáncsot, csilpcsalpfüzikét, a rovarok és bogarak közül pedig ligeti futrinkát és füstös kisfutót is például.

Folytatva élménybeszámolóját, Gréta külön kiemelte, hogy a biológia terepgyakorlatok csúcspontja az Adria. Ennek keretein belül három napon keresztül a tenger élővilágát és környező növényzetét vizsgálva mélyedtek el a biológiában tintahalat boncolva, medúzát tanulmányozva és nemzeti parkokat látogatva, ami felejthetetlen élménynek bizonyult mindenki számára.

Az Őrségben is volt szerencséjük három nap eltöltésére, ahol javarészt túrázva vizsgálták az élővilágot a Nagy Lajos Gimnázium biológia fakultációs diákjaival és tanáraival karöltve. Nem egyedi eset volt ez, máskor is csatlakoztak hozzájuk a biológiából érettségizni vágyó középiskolások, hogy elmélyüljenek a természet rejtelmeibe.

Gréta végezetül hozzátette, hogy ezeket az alkalmakat minden hallgató nagyon élvezi, mert a közösen együtt töltött időn túl a biológia gyakorlati részével aktívan foglalkozhatnak. Elmondása alapján egy-egy ilyen alkalommal még a biológia tudományágának olyan aspektusai is felkelthetik a hallgatók érdeklődését, amelyekre tantermi környezetben nem figyelnének fel.

A Földrajzi Tanszék is kínál terepgyakorlatokat, amelyeken az egyetemisták a természeti sajátosságokat vizsgálhatják különböző túrák alkalmával. A földrajzos tanár szakos hallgatók kis létszámukból kifolyólag mindig erős közösséget formálnak és jó kapcsolatot ápolnak oktatóikkal, így a terepgyakorlatok során kiváltképp nagy élmény, hogy minden évfolyamból csatlakoznak résztvevők, és így együtt mélyítik tudásukat. Ők is szintén többnapos gyakorlatokon vesznek részt, a mostani hatodévesek a terepgyakorlatok sorát egy nyári ötnapos észak-magyarországi tanulmányi úttal kezdték, ahol a természetföldrajzi nézőpontok mellett társadalomföldrajzzal is foglalkozhattak: városnézés és túrázás közben hallgatták oktatóik előadásait, ezzel kiegészítve egyetemen megszerzett tudásukat.

Tavaly lehetőségük volt Ausztria leghosszabb gleccserét, a Pasterzet megtekinteni, amely a Grossglockner (az ország legmagasabb csúcsa alatt) húzódik. Ezen a többórás túrán részletes előadásokat hallhattak a gleccserek és olvadékvizeinek természetföldrajzi és biológiai sajátosságairól.

Annak érdekében, hogy a természetföldrajz mellett a társadalomföldrajzot is képviseltethessék az oktatók, Baranyai Gábor főiskolai docens vezetésével Bükön meglátogatták a hallgatók a Nestlé gyárát, Lenner Tibor tanszékvezető egyetemi docens pedig Tapolcára és a Szent György-hegyre vitte a hallgatókat.

Tanulmányaik megkoronázása egy tavalyi túra volt, melyet önkéntes módon, nem kötelező terepgyakorlat keretein belül teljesítettek. Szlovénia legmagasabb pontját, a Triglav csúcsát támadták meg a Via ferrata pályán. A túra indulási pontja egy hajdani gleccservölgy, amely többszörösen kimélyített, és eredete a jégkorszakig nyúlik vissza.

A kétnapos túra alatt a hallgatók minden erejüket bevetve a közösen megélt túrák legnehezebbikén egymást végig segítve jutottak el a menedékházukig, ahonnan másnap indultak el a céljukhoz, 2864 méter magasra, a Triglavra. Ugyan a legmagasabb pontig nem jutott el minden résztvevő, saját bőrükön tapasztalhatták meg a függőleges éghajlati övezetesség természeti sajátosságait. Az út a földrajztudományi tudásuk bővítése mellett félelmeik legyőzésére és a komfortzónájukból való kilépésre is megannyi lehetőséggel szolgált.

Felejthetetlen élmény volt a szlovéniai túra valamennyi földrajzos számára, hiszen olyan oldási formákat, csipkézett hegygerinceket, és kárfülkéket láttak, amelyeket előtte csak tankönyvekben. A karsztforrások pedig élményteli pihenőhelyekként szolgáltak, ahol feltölthették készleteiket a hegyből folyó hideg, friss vízzel.

Mindkét szak terepgyakorlatainak szervezésében fontos szerepet játszik Török Tamás laboráns, aki fotósként is támogatja a programokat. Szervezőtársaival az idei Triglav sikerén felbuzdulva az idei évre szabadon választható tárgyként szeretnék meghirdetni a túrát, hogy a nem földrajz szakos hallgatók is részt vehessenek hasonló életre szóló élményekben. Török Tamás elmondta, hogy a tárgy keretein belül az első cél a Rax, és csak utána, a hallgatók erőnlétének feltérképezése után mennének a Triglavra. A túra három–négy napot ölelne fel, hogy mindenkinek legyen ideje regenerálódni a hosszú hegymászás után. Hozzátette, hogy nagyon büszke mindenkire, aki megmászta a hegyet, mert óriási akaraterőről és a természet nagyfokú szeretetéről adtak tanúbizonyságot.

Élményszerű tanulás a terepgyakorlatokon

Élményszerű tanulás a terepgyakorlatokon

0

/

0

0

/

0