Dr. Németh István az Infoparlamenten: Optimalizált oktatásra van szükség

Kleinhappel Miklós | 2019.06.17.
Dr. Németh István az Infoparlamenten: Optimalizált oktatásra van szükség

Négyszáznál is többen hallgatták meg az Országházban az Infoparlament plenáris előadásait június 6-án. A rendezvényen a kormány képviselőinek és telekommunikációs világcégek első embereinek felszólalásait követően dr. Németh István, az ELTE szombathelyi ügyekért felelős koordinációs rektorhelyettese, a Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ (BDPK) igazgatója az oktatás és a digitalizáció kapcsolatáról beszélt, kifejtve, hogy a társadalom, benne a cégek jövőjét nagymértékben befolyásolja, hogy az ipar 4.0 mintjára megvalósul-e az „egyedi tömegtermelés” a magyar oktatási rendszerben.

Immár kilencedik alkalommal rendezte meg az Informatika a Társadalomért Egyesület (INFOTÉR) a kormányzat, a gazdasági és az oktatási, valamint a civil társadalmi szereplők Infoparlament elnevezésű szakmai fórumát, hogy ezúttal is körüljárja az egyes szereplők digitalizációval kapcsolatos lehetőségeit és teendőit. A résztvevők idén a mesterséges intelligencia témáját boncolgatták.

A rendezvény délelőtt az Országházban, plenáris előadásokkal kezdődött, amelyen dr. Németh István Egyedi tömegtermelés az oktatásban címmel osztotta meg gondolatait a hallgatósággal.

A pedagógusképzés digitális térben történő újraértelmezéséhez keres szellemi partnereket az ELTE szombathelyi egysége, a BDPK, amely a nagy múltú szombathelyi hagyományokra alapozva, az ország elsőszámú egyetemének részeként és támogatásával újítja meg a pedagógusképzés módszertanát – foglalta össze a központ aktuális tevékenységét dr. Németh István.

Az igazgató emlékeztetett, az emberiség számára mindig a tudás volt az a kincs, amellyel gazdálkodhatott, és úgy vélekedett, ez a tudás a 21. században új értelmezésben, új szerepkörben fog fellépni, de változatlanul a társadalmat és a gazdaságot működtető folyékony arany lesz.

Csakhogy – mutatott rá dr. Németh István – van egy kis probléma: időközben a gyerekek szocializációja és technológiai ismerete alapvetően megváltozott, amit az oktatási rendszer nem követett, ezért egyre irrelevánsabb lett. Ma minden diák ugyanazt kapja, ami működésképtelen. A digitális eszközök használatában kimerülő törekvések nem elégségesek, mert nem ez modernizálja az oktatást, hanem az oktatási módszerek megváltoztatása az ipar 4.0 mintájára – fejtegetette az igazgató.

„Az ipar 4.0 attól volt igazán nagy, hogy egységes informatikai rendszerbe ötvözte a beszállítókat, a termelési láncot és a fogyasztókat. Digitalizálta a folyamatokat és a mesterséges intelligencia segítségével optimalizálta a termelést. Az oktatásban is erre van szükség, hogy a tömegtermelési láncba egyedi karrierutakat kínálhassunk a diákoknak” – mondta dr. Németh István.

A duális képzési rendszer bevezetése jó lépés volt, de ez csak a cégek általános igényeként megfogalmazott optimalizált oktatáshoz vezető út kezdete – hangsúlyozta az igazgató, hozzátéve, hogy a BDPK a szolgáltató egyetem modelljének kidolgozásán dolgozik, hogy olyan képzési rendszere legyen, amely révén kurzus- és blokkszinten tud szolgáltatni akár a helyi cégeknek, hogy ők határozhassák meg, hogyan szeretnék összecsomagolni a képzéseket.

„Az oktatás 4.0 alappillére a pedagógusképzés módszertani újraértelmezése a digitális térben. Ha a leendő tanárokat megtanítjuk az összes technológia használatára, akkor ez öngerjesztő folyamat révén visszahat az egész rendszerre”

– hangoztatta dr. Németh István.

Az Infoparlament programja délután a Várkert Bazárban szekcióelőadásokkal folytatódott.