Dr. Németh István a felsőfokú duális képzésekkel kapcsolatos kihívásokról az Ipar 4.0 konferencián

Kleinhappel Miklós – Fotó: Hungexpo | 2018.05.29.
Dr. Németh István a felsőfokú duális képzésekkel kapcsolatos kihívásokról az Ipar 4.0 konferencián

Az ELTE szombathelyi ügyekért felelős koordinációs rektorhelyettese a legnagyobb hazai duális képzőhely, a Savaria Egyetemi Központ képviseletében egy panelbeszélgetésnek volt az egyik résztvevője.

A május 15–18. között Budapesten, a Hungexpon megrendezett Ipar napjai 2018 elnevezésű kiállítás első napján a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szervezésében tartották meg az Ipar 4.0 konferenciát.

A kiállítás témáját tekintve átfogó ipari seregszemle, amely bemutatja az ipar szinte összes ágazatát. A nemzetközi kiállítást évente rendezik meg. 2017-ben a Hungexpo minden eddiginél több, 19 ország 435 kiállítója vonultatta fel a rendezvény teljes tematikáját lefedő termékeit, szolgáltatásait, amelyet közel 17 ezer látogató tekintett meg.

A rendezvényen 2018-ban is kiemelt téma volt az ipar 4.0, vagyis a negyedik ipari forradalom, az információs technológia és az automatizálás összefonódása, mint napjaink kulcsfontosságú technológiai irányzata. A konferencia fókuszterületei a kiber-fizikai rendszerek – digitalizálás a teljes ellátási láncban, az ipari IoT hálózatok jövője, valamint a felsőfokú duális jellegű képzési modellek voltak.

Az utóbbiakról szóló panelbeszélgetésen részt vett Pölöskei Gáborné, az NGM szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára, Rudnay János, a Digitális Közönségmérési Tanács elnöke, Bihall Tamás, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara oktatási- és képzési ügyekért felelős alelnöke, dr. Vajta László, az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform Szövetség Foglalkoztatás, oktatás és tréning Munkacsoportjának vezetője, dr. Németh István, az ELTE SEK koordinációs rektorhelyettese és Németh Márió, a Siemens Zrt. SITRAIN vezetője.

A szakemberek a beszélgetés során megvitatták egyebek mellett azt, hogy a duális jellegű képzések vonatkozásában a piac vagy az oktatási intézmény diktál-e, kifejtették, szerintük milyen a piaci trendekre reagáló jó oktatási rendszer és tanagyag, számba vették a globális, valamint a magyarországi jó példákat, illetve gyakorlatokat, boncolgatták a multinacionális cégek igényei és a kis- és középvállalkozások kapcsolatát, beszéltek arról, mik a cégek elvárásai a munkaerő-toborzáskor, és hogy milyen konkrét technológiákra, szemléletmódra kell felkészíteni a jövő munkavállalóit.

Dr. Németh István a beszélgetés során két témát különösen fontosnak tartott, ezekről részletesebben is beszélt. Marc Prensky 2001-es, Digitális bennszülöttek, digitális bevándorlók című írása alapján kifejtette, hogy a negyedik ipari forradalom hatalmas társadalmi kihívásokat generál, ezek közül az egyik a tudás átadásának alapvető rendszerét érinti. A jelen oktatása határozza meg, hogy a gyerekeink milyen szerepet fognak betölteni a világban felnőttként, de a ma gyermekei már nem azt a nyelvet beszélik, mint amin tanáraik kommunikálni próbálnak velük. A rektorhelyettes hangsúlyozta, nem csak az iparban indult el egy újabb forradalom, hanem az oktatásban is paradigmaváltás történik, amihez a magyar felsőoktatásnak is alkalmazkodnia kell. A negyedik ipari forradalom az iskolarendszert érintő társadalmi kihívását súlyosbítja, hogy a mai magyar iskolarendszer erősen támaszkodik az otthoni tanulásra. Ezért az otthoni szociális háttérben mutatkozó különbségek a tanulók képzettségében mutatkozó differenciálódás mértékét növelik, polarizálva ezzel a társadalmat és kizárva bizonyos csoportjait a negyedik ipari forradalom nyújtotta lehetőségekből. Ennek az ügynek a megoldásában a magyar felsőoktatásnak is szerepe van – vélekedett dr. Németh István.

A konferencián résztvevő szakemberek alaposan áttekintették a digitális átalakulásnak a gazdaságban és a társadalomban betöltött kulcsfontosságú szerepét. A panelbeszélgetéseken megszólalók egyetértettek abban, hogy a digitalizáció meghatározza a versenyképességet.

[^]