Az országban elsőként indul elektronikus zenei szeminárium a SEK-en
Elsőre talán furcsának tűnik, hogy a hallgatók február 18-tól kéthetente a Savaria Zenepedagógiai Tanszéken szeminárium keretében ismerkedhetnek meg az elektronikus zene elméletével és gyakorlatával, ám ha arra gondolunk, hogy napjainkban a fiatalok nagy része rendszeresen hallgat efféle zenét, már nem is olyan meglepő. Erre az énektanároknak is reagálniuk kell – meg természetesen a pedagógusképző intézményeknek, hogy olyan tanárokat képezzenek, akik meg tudnak felelni a 21. század kihívásainak, vagyis értsék azt a világot, amelyben tanítványaik élnek. Mint ahogy arról korábban többször beszámoltunk, az Eötvös Loránd Tudományegyetem augusztus elsejével megalakult új szombathelyi egysége, a Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ (BDPK) többek között a pedagógusképzés módszertani megújítását tűzte ki célul – ennek egyik eleme lehet az induló szeminárium.
A részletekről szólva Mayer Petra elmondta, régóta szeretett volna, megszervezni egy ilyen képzést, hiszen az elektronikus zenéről szóló átfogó kurzus még nem indult hazánkban. Most a Nemzeti Kulturális Alap egyik pályázata révén adódott erre lehetősége, kidolgozta a szeminárium részleteit, amelyhez partnerként megnyerte a zenei tanszéket. „A kurzus által kinyílik az elektronikus zene világa azok számára, akiknek ez eddig talán misztikus volt, és mindenki ki tudja mazsolázgatni belőle azt, amire szüksége van” – fejtegette Petra, aki olyan zenésztársakat nyert meg a cél érdekében, „akiknek szívügye az oktatás és a zenei kultúra fejlesztése”. A szemináriumok sokszínűségét az adja, hogy minden oktató az elektronikus zene más-más ágát műveli. Milkovics Mátyás például alaposan ismeri az elektronikus zene kialakulását és a szintetizátorok fejlődését, Lesenszki Dávid, aki legutóbb negyedik lett a beatbox világbajnokságon, a mikrofontechnikáról osztja meg tapasztalatait, de az is kiderül majd, hogyan adhat elő egyetlen ember egy teljes, meghangszerelt dalt a színpadon. Petra a digitális zeneszerkesztésről és a masterelésről osztja meg a tapasztalatait.
Személyesebb vizekre evezve Petra elárulta, mindig jelen volt az életében az új utak keresése. Ennek köszönhette egyebek mellett azt, hogy több mint négyszáz DJ közül ő lett a Petőfi DJ cím nyertese, miután addig szokatlan módon Liszt Ferenc Magyar rapszódiáját downtempo stílusban feldolgozta, de abban is úttörő volt, hogy az országban nőként az elsők között kísérletezett a színpadon live funkciókkal. „Előbb érdekelt a zenekészítés folyamata, mint az, hogy két dalt összekeverjek” – mondta. Petra a folyamatos szakmai építkezést tartja a legfontosabbnak, ezért is hozta meg azt a döntést szinte napra pontosan két évvel ezelőtt, hogy kiválik az addigra országos ismertséget és népes rajongótábort szerzett New Level Empire zenekarból, de a mai napig megosztják zenei tapasztalataikat egymással. Petra amellett, hogy itthon és külföldön is rendszeresen fellép, két éve pedig Ausztriában Falco dobosával dolgozik és németül tanulja a digitális zeneszerkesztést és a masteringet, figyelemre méltó rádiós múlttal is rendelkezik, több másik rádión kívül a Petőfi Rádióban dolgozott négy és fél évig, ahol két műsor fűződött a nevéhez, például a Dalra magyar, amelyet Mikó Róberttel talált ki.
Dr. Pozsonyiné Falusi Anikótól, a Savaria Zenepedagógiai Tanszék megbízott vezetőjétől a szemináriummal kapcsolatban megtudtuk, a Nemzeti Alaptantervben az áll, hogy az ének-zenei nevelés alapja a Kodály-módszerre épül, de a különféle zenei stílusok tanulmányozása a befogadói képességek fejlesztésének hasznos kiegészítő eszközeiként szolgálnak. „Az innováció, a játékosság és a belső motiváció a kulcsszavai a hatékony, produktív és 21. századi pedagógiának, hogy a Z- és az alfa-generáció érdeklődésével is lépést tudjanak tartani a pedagógusok. A hazai tanárképzés tartalmi modernizációja tudja megalapozni, hogy innovatív, szakmailag felkészült pedagógusok kerüljenek ki a felsőoktatási intézményekből” – tette hozzá.
Az elektronikus zenei szemináriumok ingyenesen látogathatók, nem csak az ének-zene szakos hallgatók, hanem más szakosok számára is. A helyszín a zenei tanszék Liszt-terme.
(Dr. Németh István, a BDPK igazgatója, dr. Pozsonyiné Falusi Anikó és Mayer Petra január 11-én a szemináriummal kapcsolatos megbeszélést tartottak, fotóink ekkor készültek.)
Az országban elsőként indul elektronikus zenei szeminárium a SEK-en
Az országban elsőként indul elektronikus zenei szeminárium a SEK-en
0
/
0
0
/
0