Az országban elsőként indul elektronikus zenei szeminárium a SEK-en

Szöveg és fotó: Kleinhappel Miklós | 2019.01.14.
Az országban elsőként indul elektronikus zenei szeminárium a SEK-en
Az ötletgazdán, a szombathelyi Mayer Petrán, művésznevén DJ Shizukán kívül olyan ismert nevek lesznek az oktatók, mint Krajczár Péter (New Level Empire), Milkovics Mátyás (Neo), Slam Jr., azaz Zsankó Péter, BernathY, azaz Bernáthy Zsiga és a beatboxozó BassLime, azaz Lesinszki Dávid.

Elsőre talán furcsának tűnik, hogy a hallgatók február 18-tól kéthetente a Savaria Zenepedagógiai Tanszéken szeminárium keretében ismerkedhetnek meg az elektronikus zene elméletével és gyakorlatával, ám ha arra gondolunk, hogy napjainkban a fiatalok nagy része rendszeresen hallgat efféle zenét, már nem is olyan meglepő. Erre az énektanároknak is reagálniuk kell – meg természetesen a pedagógusképző intézményeknek, hogy olyan tanárokat képezzenek, akik meg tudnak felelni a 21. század kihívásainak, vagyis értsék azt a világot, amelyben tanítványaik élnek. Mint ahogy arról korábban többször beszámoltunk, az Eötvös Loránd Tudományegyetem augusztus elsejével megalakult új szombathelyi egysége, a Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ (BDPK) többek között a pedagógusképzés módszertani megújítását tűzte ki célul – ennek egyik eleme lehet az induló szeminárium.

A részletekről szólva Mayer Petra elmondta, régóta szeretett volna, megszervezni egy ilyen képzést, hiszen az elektronikus zenéről szóló átfogó kurzus még nem indult hazánkban. Most a Nemzeti Kulturális Alap egyik pályázata révén adódott erre lehetősége, kidolgozta a szeminárium részleteit, amelyhez partnerként megnyerte a zenei tanszéket. „A kurzus által kinyílik az elektronikus zene világa azok számára, akiknek ez eddig talán misztikus volt, és mindenki ki tudja mazsolázgatni belőle azt, amire szüksége van” – fejtegette Petra, aki olyan zenésztársakat nyert meg a cél érdekében, „akiknek szívügye az oktatás és a zenei kultúra fejlesztése”. A szemináriumok sokszínűségét az adja, hogy minden oktató az elektronikus zene más-más ágát műveli. Milkovics Mátyás például alaposan ismeri az elektronikus zene kialakulását és a szintetizátorok fejlődését, Lesenszki Dávid, aki legutóbb negyedik lett a beatbox világbajnokságon, a mikrofontechnikáról osztja meg tapasztalatait, de az is kiderül majd, hogyan adhat elő egyetlen ember egy teljes, meghangszerelt dalt a színpadon. Petra a digitális zeneszerkesztésről és a masterelésről osztja meg a tapasztalatait.

Személyesebb vizekre evezve Petra elárulta, mindig jelen volt az életében az új utak keresése. Ennek köszönhette egyebek mellett azt, hogy több mint négyszáz DJ közül ő lett a Petőfi DJ cím nyertese, miután addig szokatlan módon Liszt Ferenc Magyar rapszódiáját downtempo stílusban feldolgozta, de abban is úttörő volt, hogy az országban nőként az elsők között kísérletezett a színpadon live funkciókkal. „Előbb érdekelt a zenekészítés folyamata, mint az, hogy két dalt összekeverjek” – mondta. Petra a folyamatos szakmai építkezést tartja a legfontosabbnak, ezért is hozta meg azt a döntést szinte napra pontosan két évvel ezelőtt, hogy kiválik az addigra országos ismertséget és népes rajongótábort szerzett New Level Empire zenekarból, de a mai napig megosztják zenei tapasztalataikat egymással. Petra amellett, hogy itthon és külföldön is rendszeresen fellép, két éve pedig Ausztriában Falco dobosával dolgozik és németül tanulja a digitális zeneszerkesztést és a masteringet, figyelemre méltó rádiós múlttal is rendelkezik, több másik rádión kívül a Petőfi Rádióban dolgozott négy és fél évig, ahol két műsor fűződött a nevéhez, például a Dalra magyar, amelyet Mikó Róberttel talált ki.

Dr. Pozsonyiné Falusi Anikótól, a Savaria Zenepedagógiai Tanszék megbízott vezetőjétől a szemináriummal kapcsolatban megtudtuk, a Nemzeti Alaptantervben az áll, hogy az ének-zenei nevelés alapja a Kodály-módszerre épül, de a különféle zenei stílusok tanulmányozása a befogadói képességek fejlesztésének hasznos kiegészítő eszközeiként szolgálnak. „Az innováció, a játékosság és a belső motiváció a kulcsszavai a hatékony, produktív és 21. századi pedagógiának, hogy a Z- és az alfa-generáció érdeklődésével is lépést tudjanak tartani a pedagógusok. A hazai tanárképzés tartalmi modernizációja tudja megalapozni, hogy innovatív, szakmailag felkészült pedagógusok kerüljenek ki a felsőoktatási intézményekből” – tette hozzá.

Az elektronikus zenei szemináriumok ingyenesen látogathatók, nem csak az ének-zene szakos hallgatók, hanem más szakosok számára is. A helyszín a zenei tanszék Liszt-terme.

(Dr. Németh István, a BDPK igazgatója, dr. Pozsonyiné Falusi Anikó és Mayer Petra január 11-én a szemináriummal kapcsolatos megbeszélést tartottak, fotóink ekkor készültek.)

Az országban elsőként indul elektronikus zenei szeminárium a SEK-en

Az országban elsőként indul elektronikus zenei szeminárium a SEK-en

0

/

0

0

/

0