A vasúthálózatot is megcsonkították
![A vasúthálózatot is megcsonkították](https://sek.elte.hu/media/fc/d6/0e4d32092806341baaaf97492876d12093bf9984fc5d0ffdccbbc24c4864/sek-vasut01-thumb.jpg?v202209270307)
Magyarország a trianoni békeszerződés megkötése előtt Európában egyedülálló vasúthálózattal rendelkezett, ám ahogy az ország területét, a vasútvonalak kétharmad részét is elvesztette, aminek a mai napig tartó következményei vannak.
Könyvbemutatóra és előadásra várta az érdeklődőket a Magyar Történelmi Társulat Nyugat-dunántúli Regionális Csoportja február 19-én a Forrásközpont Konferenciatermébe.
Dr. Polgár Marianna, a csoport vezetője bevezetőjében elmondta, a rendezvény akár a tavaly novemberi Szombathelyről indultak című történészkonferencia folytatásának is tekinthető. Dr. Horváth Csaba Sándor, a győri Széchenyi István Egyetem munkatársa ugyanis, akinek a közelmúltban megjelent Sopron környékén zakatoló vicinálisok a kezdetektől 1920-ig című könyvének bemutatójára gyűltek össze a történelemkedvelők, berzsenyis öregdiák, 2006-ban végzett az ELTE Savaria Egyetemi Központ jogelőd intézményében történelem–német nyelv és irodalom szakon. De a szakmai, és mára barátivá szépült kapcsolatok nem merülnek ki ennyiben: a kötetet és a szerzőt bemutató dr. Kalocsai Péter, a történelem tanszék oktatója – aki nem mellesleg a közelmúltban habilitált – annak idején dr. Horváth Csaba Sándor szakdolgozati konzulense volt, az ülésen előadást tartó dr. Majdán János (Pécsi Tudományegyetem) pedig későbbi opponense volt. Így ezen a rendezvényen egyszerre volt jelen a magyarországi közlekedés- és vasúttörténet úttörőjeként számon tartott dr. Majdán János, az elsősorban a városi közlekedést kutató dr. Kalocsai Péter és a fiatal tehetség, dr. Horváth Csaba Sándor. A bemutatott könyvhöz is jelentősen hozzájárult a két mester, ugyanis főiskolai szakdolgozatában a szerző a fertővidéki helyiérdekű vasútvonal történetét dolgozta fel 1920-ig, és a témát további tanulmányai során egészen a doktori programig folytatta.
Dr. Horváth Csaba Sándor – aki dr. Polgár Marianna megfogalmazása szerint oktatói és kutatói munkájában a berzsenyis hagyományokat követi – könyvében komplexen vizsgálja a vasútvonalak történetét. Dr. Kalocsai Péter rámutatott: nem volt ez mindig így, hiszen korábban a közlekedéstörténeti kutatók műszaki végzettségükből következően általában technikatörténeti munkákat alkottak, nem volt jellemző, hogy a közlekedés fejlődésének hatásait vizsgálják.
Pedig ezek a hatások – fejtegette immár a szerző – alapjaiban változtatták meg a mindennapi életet számos esetben. Az USA-ban például a vasút megjelenésével megszűnt az éhezés azokon a területeken, ahova azelőtt jóval lassabban, drágábban és esetlegesebben tudtak élelmiszert szállítani. Magyarországon a vasúti közlekedés eredményeképp felgyorsult a hírlapok terjesztése, a fővárosi újságokat már reggel elolvashatták vidéken. Újabb példa: Felsőpulyáról hetente egyszer színházvonat közlekedett Sopronba. Természetesen háborús időkben is nagy haszna volt a vasútnak, utánpótlást és csapatokat lehetett a segítségével szállítani a korábbinál sokkal gyorsabban.
Dr. Majdán János előadásán egyebek mellett kiderült, hazánk Trianonig európai viszonylatban egyedülálló vasúthálózattal rendelkezett, ám ahogy az ország területét, a vasútvonalak kétharmad részét is elvesztette, aminek a mai napig tartó következményei vannak. 1920 után a megmaradt csonka vasúthálózatot kellett újraéleszteni, ám ez a mai napig nem sikerült teljesen, ezért utazunk olyan nehezen többek között Pécsről Szegedre – példálózott dr. Majdán János.
A vasúthálózatot is megcsonkították
A vasúthálózatot is megcsonkították
0
/
0
![](https://sek.elte.hu/media/78/86/8066ba5a7075f700334acdd89b84cbf5e44947a5ddfafd1f2d9fa2d8f2d0/sek-vasut05-list.jpg?v202209270307)
![](https://sek.elte.hu/media/a1/09/57e23cdd0a1904fb7453a019a4697fb1dd11242bc4e69a88f09b6f13ddcf/sek-vasut09-list.jpg?v202209270307)
![](https://sek.elte.hu/media/39/e8/6d7a2e05141ec6ed44cb999c495a5abb7aad5915bacfab58241dad540e5f/sek-vasut03-list.jpg?v202209270307)
![](https://sek.elte.hu/media/7e/b2/ec49d56992eb4cc0a0d72ce9cf4a739d83ed2b96ac9474ada86f6503bcea/sek-vasut07-list.jpg?v202209270307)
![](https://sek.elte.hu/media/97/05/0c97791fbdf9a85d83d6e7d80f7f950712ba17401871098aca86fef7d63f/sek-vasut14-list.jpg?v202209270307)
![](https://sek.elte.hu/media/a0/f7/9bc6fd9c0e4290d7d0951843e435760a972fbdb264b756916b099859ecdb/sek-vasut13-list.jpg?v202209270307)
![](https://sek.elte.hu/media/c8/ee/a66e00b7efdfbaaf8313c8ca72ed1c54dc76c185a8f88d5cb44c0467ee1a/sek-vasut11-list.jpg?v202209270307)
![](https://sek.elte.hu/media/93/f3/83e396a50735609c6c1edaa8966f180e127ead3629d34508a3cc70da04be/sek-vasut10-list.jpg?v202209270307)
![](https://sek.elte.hu/media/e6/f5/78bbb6ddb8204272c18ddd23fe649f6331ab0b115211764aa1cc2504eb82/sek-vasut08-list.jpg?v202209270307)
![](https://sek.elte.hu/media/c6/32/83080a6d6e699d11ecff6b44803930addadd615ce7f9cd952b1c5227db98/sek-vasut06-list.jpg?v202209270307)
![](https://sek.elte.hu/media/de/ac/e0c5fc29ad93ec1d8731951dc3482f63296bda7e2c5816fd811a88b87d6a/sek-vasut04-list.jpg?v202209270307)
![](https://sek.elte.hu/media/5b/3a/6e173258b7146ef6d685ca032dce697f07316453a0d7228a0361628b3cbc/sek-vasut02-list.jpg?v202209270307)
![](https://sek.elte.hu/media/0e/ea/d8c507edc0b9024bd39a4103e81d604ada7014d102cf02613cffdee6345a/sek-vasut01-list.jpg?v202209270307)
0
/
0