“Utakat adni a gyerekeknek” – Dr. Gyarmathy Éva előadása a Bolyaiban

Kocsis Marcell; Fotó: Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium/Hajnák Zsuzsanna | 2018.10.15.
“Utakat adni a gyerekeknek” – Dr. Gyarmathy Éva előadása a Bolyaiban

Számos szülő és szombathelyi pedagógus jelent meg október 11-én a kora esti órákban az ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium Dísztermében, hogy meghallgassák Gyarmathy Éva pszichológus előadását a tehetséges gyerekekről és a velük való helyes bánásmódról.

A Bolyai Esték részeként megvalósuló, Kihívások és lehetőségek, Tehetséges gyermek a családban című előadás előtt Papp Tibor, az iskola igazgatója köszöntötte az elismert szakírót, a megjelent érdeklődőket, de mindenek előtt a hallgatóság soraiban helyet foglaló diákokat. “Hol máshol valósulhatott volna meg ez a találkozó?” - válaszolta meg a pszichológus jövetelének helye és oka iránt érdeklődők kérdéseit. Az iskola élete a közelmúltban a Bolyai Estékel gazdagodott, amelyre nemcsak híres vendégeket, hanem bolyais oktatókat, jelenlegi- és öregdiákokat, de a város más iskoláinak tanárait is várják, hogy bemutassák tudományos vagy művészeti eredményeiket, mondta az igazgató, majd hozzátette: egy tudásmegosztó sorozatot szeretnének elindítani.

“A Bolyai pedagógiai programjában az egyik kiemelt terület a tehetséggondozás” - nyilatkozta nekünk az előadás megkezdése előtt nem sokkal Papp Tibor. “Akkreditált tehetségpont vagyunk, a tavalyi évtől kezdve pedig megkaptuk a Minősített Tehetséggondozó Műhely címet is: ezzel nagyon kevés intézmény büszkélkedhet. Ezeknek az eredményeknek is köszönhető, hogy lehetőségünk van olyan előadókat meghívni, mint Gyarmathy Éva.” Az igazgató a tehetséggondozás sikerét bizonyítandó a rangos bolyais versenyeredményeket is összefoglalta, de az előadássorozat céljait is bővebben kifejtette: “A hétköznapokban elrohanunk egymás mellett. Arra gondoltunk, hogy lehetőséget kell biztosítani a saját tanárainknak is, hogy az életük más területeit is bemutathassák, így jobban megismerjük egymást.”

Egy rövid interjú erejéig a messziről érkezett, de csillogó szemű, fáradhatatlannak látszó Gyarmathy Éva is rendelkezésünkre állt, összefoglalta másfél órás gondolatfolyamát. “Az előadás címe a családra vonatkozik, ehhez képest azonban a hallgatóságban nagyon sok lesz a pedagógus, így általában szeretnék arról beszélni, hogy a tehetséges gyermekek nevelésében mire kell figyelni.” - mondta a pszichológusnő, majd humorosan hozzátette: “A tehetséges gyerekekhez sem adtak használati utasítást, pedig az ő esetükben ez nagyon jó lett volna! “

A szakember szerint a tehetséget nem ritkán viselkedészavarként azonosítják és így kerülnek egyáltalán látótérbe ezek a tanulók; olykor még a “túl okos” jelző is felbukkan velük kapcsolatban, ami végképp érthetetlen. “Garantáltan nő ezeknek a gyerekeknek a száma. Növekszik az ingergazdagság, a modern technika rengeteg információt hozzáférhetővé tesz. Ehhez természetesen hajtóerő, érdeklődés kell, ami tevékenységben nyilvánul meg. Fel kell készíteni erre a szülőket és a tanárokat is. A felelősség pedig néha rémisztő is lehet.” - ismertette a környezet hatásait, majd a gyerekek, diákok oldalára is kitért. “A tehetséges gyerekek sem egyformán fejlődnek, nincsenek a képességeik szinkronban. Hiába okosak, érzelmeik általában a koruknak megfelelőek, de diszharmónia lehet a testi és szellemi fejlettségük között. A tehetség elvárásokkal, teherként is jelentkezhet, gyakran érzik azt az ilyen gyerekek, hogy nem engedhetik meg maguknak, hogy ‘buták’ legyenek.” Arra a kérdésre, hogy megoldásképpen a gyerekeket, szülőket és tanárokat szinkronba kéne hozni azt válaszolta, hogy erre törekedni kell, de teljesen sosem fog sikerülni. A tehetség ráadásul nem is mérhető, világított rá a gyakran felbukkanó tévedésre, hanem csak egyes elemek és részterületek vizsgálhatóak; továbbá ezek a vizsgálatok sem mindenhatóak, gyakran előfordul, hogy a tehetség később jelentkezik, de az ellenpélda is létezik, amikor a kiugróan tehetségesnek tartott emberek később nem tesznek le kiugró teljesítményt az asztalra.

“Nem a tehetséget kell azonosítani, hanem azt a környezetet, ami képest a tehetséget előhívni. A környezet feladata, hogy sokfélével kínálja meg a gyerekeket. Utakat kell adni nekik!”- utalt a család és az iskolai környezet helyes attitűdjére a pszichológus, amiről az előadáson is sok szó esett. “Nem szabad billogként rásütni a gyerekre a tehetség bélyegét, nem kell mindenáron a tehetséget kutatni: ez csak szorongást szül, nem is említve azokat, akiket nem tartanak tehetségesnek.” - figyelmeztette az esetleg túl nagy ambíciókkal rendelkező szülőket Gyarmathy Éva.

A tehetséggondozással kapcsolatos diskurzus, a Bolyai Szülők Egyesületének támogatásával, folytatódik a Bolyai Gimnáziumban: október 18-án dr. Kádár Annamária Mesepszichológia című előadását hallgathatják meg az érdeklődők.