Színjátszókör, diákműhely és tanár–diák konferencia

Kleinhappel Miklós | 2021.02.10.
Színjátszókör, diákműhely és tanár–diák konferencia

Ebben a tanévben minden szemeszterre jut hallgatói kezdeményezésen alapuló újdonság a magyar tanszékekhez kötődően, de nem csak magyar szakosoknak.

Az őszi félévben színjátszókör indult, amelynek vizsgafeladat formájában már meg is született az első gyümölcse. A tavasziban pedig újratöltött irodalmi diákműhely várja a hallgatókat, és tanár–diák konferencia szervezése is a tervek között szerepel

„Régóta formálódott az igény arra, hogy az intézmény hagyományait követve alakuljon egy olyan művészeti csoport vagy kör a Savaria Egyetemi Központban, amely kisebb színpadi produkciók bemutatására vállalkozna”

– mondja a színjátszókör előzményeiről szólva Czetter Ibolya főiskolai tanár, a Magyar Irodalomtudományi Tanszék vezetője. 

Ezek a hagyományok egészen a szombathelyi felsőoktatás indulásának kezdetére nyúlnak vissza, hiszen Cs. Nagy István költő–tanár már a jogelőd Szombathelyi Tanítóképző Intézet megalapításakor megszervezte a Márkus Emília Színpadot, amelynek bemutatkozó előadására 1959-ben került sor. A színpad nagy sikerrel és országos elismerést is kiváltva működött egészen az 1980-as évek végéig, később már Benke Éva vezetésével. 

A kör hallgatói kezdeményezésre 2019-ben alakult meg, tizenkilenc, színjátszás iránt érdeklődő egyetemistával. Egy évnyi szárnybontogatás következett. Ez alatt az idő alatt kiérlelődött a színjátszókör működésének koncepciója, valamint a tanszék képviseletében Czetter Ibolya és Kővári Dorottya, harmadéves magyar szakos hallgató felvette a kapcsolatot a szombathelyi Weöres Sándor Színház két színművészével, Vlahovics Edittel és Alberti-Szabó Zsófival, hogy tervükről egyeztessenek, és szakmai segítségüket kérjék. A szabadon választható kurzus az őszi félévben indult el. 

„Zsófi színházművészeti tudással vértezi fel a hallgatókat, illetve a gyakorlatokat vezeti, én pedig a menedzselési feladatokat látom el és az irodalommal kapcsolatos foglalkozásokat vezetem. Nagyszerű a hangulat, jó a társaság. Egyelőre nevet még nem választottunk magunknak, de hamarosan arra is sor kerül”

– meséli Czetter Ibolya. 

A színjátszókör kurzust négy félévesre tervezik, célja, hogy a humán (irodalmi, nyelvi, művészeti) tárgyakkal együttműködve fejlessze a hallgatók esztétikai fogékonyságát, kreatív fantáziáját, tudatosítva a különböző művészeti ágak eszköztárát együttesen használó színházművészet fontosságát.  

A tárgy munkatervében szerepelnek egyebek mellett érzékelő gyakorlatok, koncentrációs kapcsolatteremtő és fantáziajátékok, bizalomgyakorlatok, helyzetgyakorlatok, improvizáció, beszédtechnika és stílusismeret. Hangsúlyos a legfontosabb színházi műfajok és stílusok jellemző jegyeinek felismerése, alkalmazása a drámamunkában, színjátékban.  

„A kurzus jellegéből következik, hogy az itt megszerzett ismeretek a pedagóguspályán is kamatoztathatók, hiszen a színjátszás tanulásának célja az értelem, az érzelem, a fizikum, a jellem harmonikus és differenciált fejlesztése" – emeli ki Czetter Ibolya.  

A jól alkalmazott dramatikus nevelés egyebek mellett elősegíti a csoportban, közösségben tevékenykedő ember aktivitásának serkentését, ön- és emberismeretének gazdagodását, helyzetmeghatározási és döntési képességének erősödését, összpontosított, megtervezett munkához szokást, a testi, térbeli biztonság javulását. De még viselkedési bátorságot is nyújt az élet sok területén, legyen szó pályaválasztásról, ügyintézésről, családi vagy iskolai problémákról, könnyed és természetes kapcsolatot teremt a nemek között, és ellensúlyozza azt a passzivitást, amit a tömegkommunikációs eszközök akaratlanul is segítenek

– teszi hozzá Czetter Ibolya. 

A színjátszókör kezdő, egyelőre online félévének első gyümölcse már megszületett: a hallgatók vizsgafeladattal zárták a szemesztert, egy kisfilmet kellett elkészíteniük. Ennek a munka hangulatát és a résztvevők lelkesedését tükröző előzetesét tettük most közzé. Folytatás a szorgalmi időszakban, február 8-tól. 

 

A szombathelyi magyar tanszékekre különösképpen jellemző hallgatói önszerveződés újabb példájaként a tavaszi félévben is vár újdonság a Savaria Egyetemi Központ hallgatóira. A korábban említett Kővári Dorottya és a szintén harmadéves Czita Virág vezetésével Üvegkarc Műhely néven elindul a Magyar Irodalomtudományi Tanszék legújabb irodalmi önképzőköre, a járványhelyzet miatt szintén online formában.  

A műhely fókuszában alapvetően az irodalom áll, azonban egy művet, egy problémát több tudományterület bevonásával szeretnének minél teljesebben, összefüggéseiben vizsgálni. Így az irodalom mellett a pszichológia, a film, a színház, a zene, a képzőművészet és a filozófia is fontos szerephez jut a heti beszélgetések során. A hallgatók munkáját három oktató, Czetter Ibolya, Pergelné Remete Eszter adjunktus és Nagy Anna mestertanár segíti majd.  

A műhelyhez bárki csatlakozhat, az ITT elérhető űrlap kitöltésével.
A részletekről az uvegkarcmuhely@gmail.com címen lehet érdeklődni. 

Már ismert az Üvegkarc Műhely első rendezvényének időpontja is: április 28-ára tanár–diák konferenciát szerveznek, amelyen az elképzelések szerint a hallgatók egy őket foglalkoztató, irodalomhoz kapcsolódó problémáról tartanának előadást, és a Magyar Irodalomtudományi, valamint Magyar Nyelvtudományi Tanszék oktatói is ízelítőt adnának tudományos munkáik eredményeiből.  

Az ELTE szombathelyi campusán a nyelvészeti kérdések iránt érdeklődők is kibontakoztathatják tudásukat a 2017-ben megalakult Savaria Nyelvtudományi Diákműhelyben.