Olyat láttak a zenei tanszék falai, amelyre korábban sosem volt példa

Szöveg és fotó: Kleinhappel Miklós | 2019.03.08.
Olyat láttak a zenei tanszék falai, amelyre korábban sosem volt példa

Február 18-án elektronikus zenei szeminárium indult, amelyen Milkovics Mátyás (Neo) az elektronikus zene történetéről beszélt, az ötletgazda, Mayer Petra (Shizuka) a zenei produceri alapok rejtelmeibe avatta be a résztvevőket. Csatlakozni ezután is lehet.

Április végéig kéthetente az elektronikus zenéé a főszerep az ELTE SEK Savaria Zenepedagógiai Tanszéken, ahol a klasszikus hangszereket a Liszt-terem színpadán felváltják a szintetizátorok, a samplerek, vagy éppen egy mikrofonba nem énekelnek, hanem beatboxolnak.

Mindjárt az első alkalom izgalmasra sikerült. Milkovics Mátyásnak, hazai elektronikus zene egyik emblematikus alakjának előadásán elhangzott sok máson kívül az, hogy a teremin az egyetlen hangszer, amelyhez nem kell hozzáérni, hogy megszólaljon, és valójában ez az első, mai értelemben vett szintetizátor. A zenész–producer természetesen nem csak beszélt a tereminről, hanem elhozta azt különleges hangszerekből álló gyűjteményéből, és meg is szólaltatta. A Neo alapító frontembere elmondta, az elektronikus hangzás kísérletezésekre, formabontó gondolatokra ihlette a korabeli zeneszerzőket: kipróbálták például azt, hogy milyen hangokat lehet kihozni abból, ha mikrofonokat lóbálnak hangfalak felett, amelyek gerjedést okoznak. De új stílusú zenékkel kísérletezett többek között a Philips, laboratóriumában született meg a Delta című tévéműsor főcímzenéjeként ismert zeneszám, a BBC stúdiójából pedig a Doctor Who főcímdala került ki.

Mayer Petra a számítógépes zeneszerkesztésről tartott gyakorlati bemutatót egy szoftver segítségével. Meggyőző érvek hangzottak el amellett, hogy miért a saját zenei ötletek felhasználását részesítsék előnybe az elektronikus zene szárnypróbálgató kedvelői a készen megvásárolható hangminták helyett.

Mint ahogy arról korábban beszámoltunk (https://www.facebook.com/elte.sek/posts/2044341668967311?__tn__=K-R), Mayer Petrának a Nemzeti Kulturális Alap egyik pályázata révén adódott lehetősége megszervezni a szemináriumot. A zenész kidolgozta a kurzus részleteit és partnerként megnyerte hozzá a zenei tanszéket, amely pedagógusokat is képző tanszék lévén szívesen adott helyet annak a Géfin Gyula utcában, hiszen a fiatalok zenei ízlésére egy énektanárnak is reagálnia kell. Dr. Pozsonyiné Falusi Anikó, a Savaria Zenepedagógiai Tanszék megbízott vezetője korábbi cikkünkben a szemináriummal kapcsolatban egyebek mellett elmondta: „Az innováció, a játékosság és a belső motiváció a kulcsszavai a hatékony, produktív és 21. századi pedagógiának, hogy a Z- és az alfa-generáció érdeklődésével is lépést tudjanak tartani a pedagógusok. A hazai tanárképzés tartalmi modernizációja tudja megalapozni, hogy innovatív, szakmailag felkészült pedagógusok kerüljenek ki a felsőoktatási intézményekből.”

A szeminárium időpontjai: kéthetente, hétfőnként 16 órakor. A helyszín: zenei tanszék, Liszt-terem. A legközelebbi alkalom március 4-én lesz, Krajczár Péter (New Level Empire) a populárisabb elektronikus zenei hangzásról beszél, Lesinszki Dávid (BassLime) megmutatja, hogy emberi hangból is fel lehet építeni egy teljes dalt. A szeminárium Facebook-oldala: https://www.facebook.com/Electronic-Music-University-593902991049341/

Olyat láttak a zenei tanszék falai, amelyre korábban sosem volt példa

Olyat láttak a zenei tanszék falai, amelyre korábban sosem volt példa

0

/

0

0

/

0