Albumban jelennek meg Tóth Csaba szakrális munkái

Kleinhappel Miklós | 2020.12.18.
Albumban jelennek meg Tóth Csaba szakrális munkái

Negyven év munkái kaptak helyet a Tóth Csaba Munkácsy-díjas festőművész szakrális műveit összegyűjtő, karácsonyra megjelenő Isten és a világ című albumban.

A képzőművészeti alkotásokon kívül tanulmányok gazdagítják a könyvet, amelyek közül a legújabban Tóth Csaba a Budapesti Szépművészeti Múzeumban található Mária gyermekével és a kis Keresztelő Szent Jánossal című képről bebizonyítja, hogy Leonardo saját kezű műve.  


Az a bizonyos Leonardo-mű.
Az alkotás Leonardo korai alkotásai közé tartozik, amelyben elsőként valósította meg a háromszög-kompozíciót,
amivel megújította a Madonna-ábrázolások ikonográfiáját

 

Tóth Csaba, a Vizuális Művészeti Tanszék főiskolai tanárának az albumban szereplő alkotásai az életmű alig felét jelentik.

„Amikor a Szülőföld Könyvkiadó megkeresett a kiadvány ötletével, abban a pillanatban eldöntöttem, hogy nem a teljes munkásságomról fog szólni, csak a szakrális munkákról, hiszen a kötet így is negyven évet ölel fel, közel kétszáz művel”

– árulta el Tóth Csaba a könyv létrejöttéről.

Szakrális munkáiról szólva a művész úgy fogalmazott, azok olyan képinterpretációk, amelyek alkotása közben bele kell bújnia az eredeti művész „bőrébe”. Az ekképp megnyílt műveket közvetíti a mai kor emberének.

A keresztény gondolatiság másképp merül fel Tóth Csaba korai műveiben, mint az érettebb munkákban, a stílusváltozások átformálják a műveket is. De az is megfigyelhető, hogy a kolorizmustól hogyan jut el a monokróm festészetig, majd talál vissza a színek birodalmába.

„Tóth Csaba festészete hitvalló művészet, amely a Biblián és a keresztény tanításon és emberképen alapszik. Az alkotások visszatérnek a figurális ábrázoláshoz, elutasítva korunk képrombolását. A művek párbeszédbe lépnek a modernitás előtti műalkotásokkal, és képidézetként fogalmaznak meg örökérvényű üzeneteket a jelen számára, a fogalmi gondolkodás egy új értelmezését és megközelítésmódját mutatva fel”

– olvasható a kötet fülszövegében.

Az album, amely egyfajta számadásként gyűjti össze Tóth Csaba szakrális alkotásait, az oltáriszentség megismerésének és tiszteletének elmélyítése céljából a római katolikus egyház rendszeresen megrendezett, világméretű eseménysorozatára, a következő, 2021-es Eucharisztikus Nemzetközi Kongresszusra készült. Címe utalás XVI. Benedek pápa a minket körülvevő világ szakrális értelmezését az isteni kinyilatkoztatás fényében adó Isten és a világ című interjúkötetére, amely a festőművész számára inspirációként is szolgált, és az utóbbi évek önálló kiállításait is ezzel a címmel rendezte meg.

„A háromszáz oldalas könyv második felében színes, nagyméretű képek találhatók, egy-egy alkotás kinagyított részletfotójával kiegészítve” – árulta el Tóth Csaba. Hozzátette: „A kötetben helyet kaptak a már megjelent írásaim, de olyanok is, amelyek most olvashatók először. Ilyen a tavaszi Covid-karantén ideje alatt írt, A mi Sziklás Madonnánk című, negyvenhat oldalas tanulmányom, amelyben a Budapesti Szépművészeti Múzeumban található Mária gyermekével és a kis Keresztelő Szent Jánossal című képről tételesen bebizonyítom, hogy Leonardo saját kezű műve.”

Tóth Csaba a festményt négy évtizede látta először a Szépművészeti Múzeum raktárában, az intézmény munkatársaként. A kép szerzőjére csak a Leonardo műhelyéből felirat utal. Az elmúlt négy évtizedben leginkább a raktárban állt, és bár időközben restaurálták is, senkinek nem ütött szeget a fejében a gondolat, hogy talán egy valódi Leonardóról van szó.
A Metropolitan Mú­zeumban található Leonardo-­rajz, amelyre Tóth Csaba Kenneth Clark Leonardo-­könyvében figyelt fel.

 

Tóth Csaba szavai szerint se nem művészettörténész, se nem az olasz festő életművének kutatója. Fantáziáját egy Leonardóról szóló könyv mozgatta meg, amelyben azok a vázlatok szerepelnek, amelyek alapján a Szépművészetiben található festmény készült. A hasonlóságra korábban mások is felfigyeltek, de a tételes, művészettörténeti jelentőségű bizonyításig eddig senki sem jutott el.


A kép 2019. szeptember 19-én készült, amikor Tóth Csaba tárlatvezetést tartott a Szombathelyi Premontrei Rendi Szent Norbert Gimnáziumnak ajándékozott
Iconostasion képsorozatáról a gimnázium dísztermében, ahol az 2006 óta állandó kiállításként megtekinthető.
Fotó: Garas Kálmán

A tanulmány rövidebb, átdolgozott változatát a Magyar Művészet jövő évi első száma közli majd.